Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Kvalitethos Posten

Annons

Svar till ”Iggesundsbo” (1/8).

För oss som jobbar inom Posten är det alltid ett nederlag när en enskild person skickar ett brev som inte kommer fram som det ska till sin mottagare. Man ska kunna lita på att posten kommer fram, och som regel gör den också det.

Av de cirka 2,4 miljarder inrikesbrev som Posten hanterade under 2011 var det endast 0,01 promille som försvann i hanteringen.

Det hjälper inte er som inte fått er post i Hudiksvall, och självklart ska det helst inte försvinna något brev, men när man hanterar så stora volymer händer det tyvärr ibland. Du kan dock lita på att vi gör vårt yttersta för att minimera antalet försvunna försändelser.

Under 2011 kom 94,4 procent av alla brev som skickas över natten i Sverige fram i rätt tid och till rätt adress. Nästan 100 procent var framme någon dag senare. Undersökningen görs av TNS SIFO, enligt en internationell standard, och svenska Posten är bland de absolut bästa i världen på att leverera post med hög kvalitet.

I Hälsingland hade vi det första halvåret i år en kvalitet på 99,0 procent. Det skickades 1 682 testbrev och 16 stycken blev försenade ett dygn. Generellt sett kan du lita på att posten levereras som den ska.

Vi har en mycket hög kvalitet i allt från inhämtning av brev (till exempel tömning av brevlådor) till utdelning av försändelser till hushåll och företag.

De webbkommentarer som nämns i insändaren stämmer inte med min bild av verksamheten.

Medarbetare och ledning i Hudiksvall och Iggesund känner stark lojalitet till uppdraget, och anstränger sig till det yttersta att varje dag, året runt dela ut all post oavsett väder, väglag etcetera. Ambitionen är att all post alltid ska delas ut, att det sker i rätt tid och till rätt adress. 

Vidare får vi inte glömma bort att när vi vid något enstaka tillfälle misslyckas med vår service, på grund av orsaker som ligger utanför vår kontroll, så rör det sig i regel om ett fåtal postmottagare. Faktum är att reklamationerna i sommar har minskat och att ingen berör saknad post.

Mer läsning

Annons