Annons
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Kuriren lär sig gasa

På Flygstaden finns ypperliga chanser att prova på banracing. Som bonus lär sig deltagarna att hantera sina fordon i en nödsituation. Kuriren tog hjälp av racerföraren Kevin Engman för att söka efter gränserna med en högst ordinär personbil.

Annons

"Trots sin sinnrika konstruktion kan inte anti-sladdsystemet upphäva de fysiska lagarna. Det är därför viktigt att du som förare känner till bilens begränsningar." Så kan det stå i instruktionsboken för en modern bil.

De elektroniska hjälpmedlen kan invagga bilister i en självsäkerhet som kan få motsatt effekt när något oförutsett inträffar. Men det kan vara svårt att få möjlighet att prova var gränserna går för sin bil. Att göra det i allmän trafik är givetvis otänkbart. För tio år sedan började emellertid SMK Söderhamn med Prova på banracing.

– Vi ville att Svensson-förare ska kunna känna på sin bil under ordnade former istället för att vara ute på gatan, säger föreningens ordförande Hans-Eric "Frasse" Berg.

För att se vad en vanlig bil klarar har Kuriren tagit med redaktionsbilen och Hälsinglands racingess Kevin Engman om råd. 20-åringen kör för närvarande i Camaro Cup och har två framgångsrika säsonger i JTCC och flera säsonger i go-cart bakom sig.

Med redaktionsbilen når han som bäst en tid på 1,10. Elva sekunder från banrekordet 0,59, satt av SMK Söderhamns egen Robin Svensson med sin Formel Basic.

Här kan du se Kevin Engman köra och följa med på ett varv. Nästa tillfälle att själv testa sin bil på Flygstaden är lördagen den 16 juli.

Läs mer i tisdagens Söderhamns-Kuriren.