Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Kundvänligare hos kommunen

Tidigare gick fakturor som Ljusdals kommuns kunder inte betalar i tid direkt till inkasso.

Men sedan två år tillbaka skickar kommunen påminnelse först. Bara var 21:a faktura berörs av detta.

Annons

I fjol skickade Ljusdals kommun ut nära 58 000 fakturor för barnomsorg, äldreomsorg, vatten och avlopp samt renhållning. 2 749 betalades inte i tid och kunderna fick därför påminnelse.

– De tidigare rutinerna med inkasso direkt har kanske haft betydelse för att vi inte har särskilt stora kundförluster när det gäller privatpersoner, säger kommunchefen Nicklas Bremefors.

På Ljusdals kommuns ekonomienhet ser personalen en förbättring av betalningsdisciplinen vilket gjort att kommunen kunnat införa en kundvänligare rutin.

– Inom barnomsorgen har antalet krav halverats, säger Ulla Dahlberg.

2003 var kommunens kundförluster 369 000 kronor. 2007 kom den lägsta noteringen på 173 000 kronor och i fjol var kundförlusterna 426 000 kronor, mindre än 0,2 procent av kommunens totala faktureringsbelopp på 224 miljoner kronor.