Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Kunde ha dött i mc-kraschen

För Michael Zetterman kunde mc-kraschen ha slutat i graven. Men han hade tur.

– Alla sa att jag skulle råka illa ut, säger han.

Annons

Intresset för motorcyklar är större än någonsin. På tio år har antalet motorcyklar i trafik i Gävleborg ökat med 80 procent. Samtidigt har risken för olyckor halverats, sett till olyckor per mc.

Men , varav någon oftast är dödlig.

Michael Zetterman är ordförande i motorcykelklubben Söderhamns MC Touring Team, SMTT.

Han började åka motorcykel som 20-åring och beskriver sitt yngre jag som en fartdåre och adrenalinknarkare.

– Folk på mc-klubben snackade hela tiden om att det bara var en tidsfråga innan jag skulle köra åt helsike, säger Michael Zetterman.

Ett år efter att han tagit sitt mc-kort var olyckan framme.

I en kurva drygt en kilometer från sitt hem mötte han en bil. För att inte kollidera var Michael tvungen att bromsa kraftigt och lägga omkull motorcykeln. Men han stötte i en dagvattenbrunn och kastades av cykeln rätt in i den mötande bilen.

– Hade jag åkt in med huvudet först hade jag nog inte suttit här i dag, säger Michael Zetterman.

Men han hade tur i oturen. När han vaknade upp på sjukhuset hade han klarat sig relativt väl. Trots att han kraschade i 60 km/h kom han undan med ett brutet nyckelben som den värsta skadan.

Och kraschen avskräckte honom inte.

– Naturligtvis hade jag olyckan i tankarna, någonstans i bakhuvudet. Men jag var ung och dum. Efter olyckan trimmade jag till och med min motorcykel.

Det var inte förrän en annan livsomskakande händelse inträffade som Michael Zetterman tog ett steg tillbaka.

– När jag blev pappa förändrades allt. Det blev en riktig tankeställare. Då kändes det verkligen som att jag tvungen att lugna ner mig och börja köra med marginalerna på min sida, säger han.

Michael Zetterman gillar fortfarande fart. Men med åren förklarar han att hans riskmedvetenhet och säkerhetstänkt har blivit bättre.

Som ordförande i mc-klubben jobbar han också för att öka medlemmarnas riskmedvetenhet.

Varje år arrangerar klubben, tillsammans med organisationen Sveriges motorcyklister, så kallade "avrostningskurser".

– Vi har kurserna för att man ska lära känna sina egna och sin motorcykels begräsningar, efter vinteruppehållet.

Han tror att olycksrisken har minskat dels för att de som började åka mc på 70- och 80-talet har vuxit upp och fått nödvändig rutin, dels för att motorcyklarnas konstruktion har förbättrats avsevärt.

– I dag är motorcyklarna mycket lättare och säkrare att hantera, säger Michael Zetterman.

Han tror även att de nya körkortsreglerna för motorcykel kommer att sänka olycksrisken ännu mera.

– Nu får du börja köra lätt motorcykel och successivt arbeta dig upp till tyngre fordon. Det är ett bra sätt att bygga upp en förares kunskaper, säger Michael Zetterman.