Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Kund anses ha rätt mot bilfirma

En man från Ljusdal anser att en bilfirma i Uppsala ska åtgärda de fel som upptäckts på bilen efter det att köpet genomförts. Allmänna reklamationsnämnden (Arn) ställer sig nu bakom mannens åsikt.

Annons

Två dagar efter det att köpet av bilen, en Suzuki Grand Vitara, genomförts upptäckte köparen att gångjärnet på bakluckan var trasigt. Spärren som stoppar bakluckan från att öppnas för mycket saknades, vilket resulterade i en plåtskada på bakluckan.

Felet var vid inköpstillfället, enligt köparen, dolt.

Bilfirman motsätter sig dock Arn:s rekommendation och menar att skadan uppkommit efter att bilen sålts vidare till kunden och förorsakats av denne. Däremot lät företaget byta ut tankmätaren som visade fel mängd drivmedel. Detta ansågs dock, från företagets håll, vara ett fel som täcktes av garantin då felet var ursprungligt.

I rekommendationen från Arn menar de att säljaren ansvarar för fel som förelåg vid leveransen, även om felet visar sig senare. Detta gäller upp till sex månader om inte säljaren kan påvisa att felet uppstått efter köpetillfället.

Företaget menar vidare att spärren på bakluckan gjorts sönder av köparen medan Arn menar att denne vid köpet av bilen, med tanke på priset, årsmodell och körsträcka, kunnat förutsätta att spärren skulle vara hel.

Arn anser att de båda parterna är lika trovärdiga i sin redogörelse och ingen av dem har kunnat bevisa vad som är rätt. För att avgöra en sådan tvist har lagstiftaren bestämt att näringsidkaren ska bära risken när det i efterhand inte går att klargöra varans status vid leveransen.