Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Kulturting blickar framåt

Det kulturting för hela Gävleborg som återuppstod i helgen efter mer än 20 år kan bli en tradition. Redan nu är det klart att nästa kulturting blir 18 april 2015 i Sandviken.

Annons

Många bilder – och motbilder – gavs under Landstinget Gävleborgs välbesökta kulturting, som samlade mer än hundra kulturaktiva från hela länet i Söderhamn i lördags.

Som en röd tråd genom de flesta programpunkter under dagen löpte frågan hur kulturen ska nå ut till människorna i länet. Inte till den traditionella kulturpubliken, utan alla andra.

Journalisten Po Tidholm hade kanske det radikalaste förslaget.

– Gör om vad som är kultur, sade han. Se bandy som kultur, eller att handla i lanthandeln i Trönö. Det vill säga det som de människor som bor i Gävleborg i dag upplever som sin kultur. Låt sedan kulturskaparna analysera bandy.

Han menade att den samhällsförändring som skett har ändrat befolkningens sammansättning och de traditionella kulturbärarna, de som sitter troget i teatersalongen, har blivit allt färre.

Tidholm medverkade i panelsamtalet Kulturen och Gävleborg – hur bygger vi vårt samhälle. Han fick genast medhåll av Sergio Manzanares, tidskriften Magasin 21 i Gävle.

– Det vore intressant om vi träffades nästa år och många som är här i dag skulle känna sig obekväma, provocerade han.

Johan P Bång arbetar med att skapa tillväxt i regionen genom Future Position X, som i torsdags i Geneve fick ta emot priset Global Leadership Award. Han hävdade att kulturen är helt avgörande. Regionen behöver utveckla sina egna berättelser om hur det är att bo här. Bång bjöd regelbundet in konstnärer för att de skulle ställa de frågor som teknikerna inte gjorde själva.

– Gör tvärtom. Låt teknikerna provocera konstnärerna, sa han.

Regissör Rebecca Forsberg bjöd in ungdomar att själva måla den lokal som skulle bli teater när hon startade den i Husby. Detta för att nå en ny publik där teatern skulle verka. Men hon värnade om den publik teatrar i allmänhet redan har.

– Den trogna publiken är innovativ och nyfiken och vill bli berörd, förklarade hon.

De mer än hundra deltagarna fick börja dagen med en egen kulturupplevelse. Kompositören Iréne Sahlin och Per Samuelsson, gruppen Moneeo, gjorde ett uruppförande av verket Futuristica. Det beställdes till Landstingets 150-årsjubileum i fjol. Det är en drygt 13 minuter lång komposition som till huvuddelen består av autentiska ljud Iréne Sahlin spelat in på Gävle sjukhus. Samtidigt med musiken fick vi se ett ljusspel på de två podier de stod vid. En stark upplevelse i ljud och ljus, med hjärtrytmer och andra mindre regelbundna av sjukhusets olika ljud, som framkallade rysningar i kroppen.

Marcus Hellsten, biträdande teaterchef på Folkteatern, gav som upptakt till dagen sina tankar kring Kulturen och Gävleborg.

– En av de största utmaningarna för konsten i dag är ökad mångfald, påminde han.

Ett av dagens tolv valbara seminariepass, Regionalt nätverk för kulturskapare, behandlade kulturskaparnas, främst författarnas möjligheter att utöva sitt yrke. Kulturstrateg Anna Lindqvist samtalade med Sveriges författarförbunds ordförande Gunnar Ardelius och Gävleborgs ombudsman Birger Sjöberg, Järvsö.

– Det är viktigt att diskutera förutsättningarna för hur litteratur eller konst kommer till, menade Ardelius. Det är viktigt att använda sig av de författare som finns på plats.

I ett annat av seminarierna, Vem fan vill bo i Hofors? berättade forskaren Maria Vallström, Cfl Söderhamn, om boken Motbilder – om samhällsförändring och migration på mindre orter, som släpps måndag 12 maj. Tillsammans med fotografen Lennart Engström har hon träffat människor på bruksorter som Hofors, Ljusne och Norrsundet.

På samma orter har communityregissör Reine Lööf, Foajé X, arbetat med unga som berättat sin historia i föreställningen Avtryck.

Hela dagen dokumenterades i foto och text. Men också genom att konstnären Karin Öst, Marmaverken, gjorde ett fyrtiotal teckningar, främst av olika deltagare i kulturtinget.