Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Kulturpedagogik räddar skolan kvar

Formerna för en kulturpedagogisk skola börjar ta form.

Annons

Viksjöfors skola var nedläggningshotad. Förslaget väckte en stark opinion i bygden, men efter ett stormöte i höstas kom vändningen. En utvecklingsgrupp bildades för att jobba för en kulturpedagogisk skola.

Under vintern har gruppen arbetat intensivt med att skriva ansökningar och föra en dialog med kommunen. Den känner också ett stöd och intresse från politikerhåll.

– I början hade vi möten flera gånger i veckan. Nu är alltid någon i gruppen i gång med något, säger Elisabeth Guthu som leder gruppen.

Gruppen håller kontakt via bland annat internet och behöver i dag inte träffas lika mycket som i början.

Ansökningar om bidrag till den kulturpedagogiska skolan har gått till Allmänna arvsfonden, Sparbanksstiftelsen och till olika EU-fonder.

Nästa steg är att få besked hur det har gått med ansökningarna. Sparbanksstiftelsen beräknas ge svar den 15 maj och Allmänna arvsfonden, som är den tyngsta bidragsgivaren, kommer med besked den 9 juni.

Dessutom kan man välja och vraka att vara med i olika EU-projekt.

– Skälet att jag har engagerat mig i utvecklingsgruppen är först och främst för att jag är förälder och boende i Viksjöfors. Jag tycker det är viktigt att landsbygden får leva, säger Elisabeth Guthu.

– Den respit kommunen har gett oss betyder att vi får tid att förbättra våra ansökningar om de inte skulle gå igenom vid första försöket. Sammanlagt kan det handla om tre chanser till, säger Helena Ehrstrand, ordförande för Viksjöforsbaletten.

Tanken är att Viksjöfors skola fortsätter att vara en kommunal skola och med en profilering. Man följer läroplanen som vilken skola som helst. Kommunen står för till exempel lärarlöner och driftskostnader.

Bidragspengarna går till själva profileringen som kulturpedagogisk skola. Man kommer där att samarbeta med olika föreningar som finns i bygden och låta till exempel dans, teater och konst bli verktyg i undervisningen för att nå målen i läroplanen.

Den kulturpedagogiska skolan är ett tre-årigt projekt med start redan i höst. Projektet har redan fått 182 000 i bidrag från en lärarfond (100 000) och Länsstyrelsen (82 000).

Helena Ehrstrand och Lotten Andersson, som är lärare vid Viksjöfors skola, var bland de första som kom med i gruppen.

– Viksjöfors skola stod klar 1987. Jag tyckte det var helt fel att lägga ner en så pass ny skola. Jag tycker den är värd att kämpa för och att den är värd en chans, säger Lotten Andersson.

Wictoria Kastemyr är också lärare vid skolan och har engagerat sig i utvecklingsgruppens arbete.

– Barn kan lära sig med hjälp av hela kroppen. Kunskap sitter i hela kroppen, inte bara i knoppen, säger Wictoria Kastemyr som också fungerar som kontaktperson mellan skolan och Viksjöforsbaletten.

Alftas byaspex är också en förening som jobbar för Viksjöfors kulturpedagogiska skola. Tanken är även att skolan ska kunna låna byaspex:s teaterlokal mitt i Viksjöfors.

– Den drömmen har jag alltid haft. Drama och teater är något jag brinner för, säger Sofie Widarsson som representerar byaspex i utvecklingsgruppen, men jobbar även i skolan och är förälder.