Annons
Vidare till helahalsingland.se
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Kulturhuset kan rivas – dubbelspår genom stan viktigare: "Väsentligt för stans utveckling"

Centralt dubbelspår för tågtrafiken är bäst för Hudiksvall, anser en politisk majoritet. Men då måste kulturhuset och stadshotellets annex rivas.

Läs även: Sigurd Melins tunnelförslag sågas av Trafikverket

– Ostkustbanan går in i skarpt skede, säger kommunstyrelsens ordförande Mikael Löthstam.

Kommunen måste bestämma sig för var ett dubbelspår ska byggas, antingen strax väster om Hudiksvall eller längs det nuvarande spåret genom stan.

Inget alternativ är smärtfritt och de ger olika negativa effekter. Korridoren genom stan skulle innebära att flera hus måste rivas, bland annat Kulturhuset Glada Hudik och stadshotellets annex, alltså den östra byggnaden.

Hamngatan och Kålhagsgatan vid Hälsocentralen måste också få planfria korsningar. Och godstrafiken skulle fortsätta att gå genom Hudiksvall.

Men den stora fördelen är att de centrala stationerna i Hudiksvall och Iggesund kan behållas.

– Det centrala stationsläget är väsentligt för stans utveckling, säger Håkan Rönström (M).

Även Centerpartiet delar den uppfattningen och med Socialdemokraterna och Vänsterpartiet finns en stor majoritet för förslaget, som kallas den östra korridoren.

Se kort film: Så här ser alternativen ut för dubbelspå r

Om kulturhuset och annexet rivs, kommer fastighetsägarna kompenseras av staten. Det kommer troligen bli möjligt att sedan bygga upp nya hus ovanpå järnvägen, om man väljer den lösningen.

– Man förändrar en stad över tid och har man det perspektivet är det inte så mycket som måste förändras för att behålla det centrala stationsläget, säger Mikael Löthstam.

Dagens kulturhus har en del brister och både Löthstam och Rönström ser en möjlighet att kunna bygga ett nytt bättre anpassat kulturhuset.

Det andra alternativet, strax väster om Hudiksvall, skulle innebära att järnvägen dras i en djup vallgrav och stationen skulle hamna utanför centrum, möjligen någonstans vid Furulund och byggvaruhuset. Även i det förslaget skulle flera företagsfastigheter behöva rivas.

En fördel med den västra korridoren är att man skulle bygga på mer "jungfrulig" mark och godstrafiken skulle inte gå centralt. Stationsläget anses vara den stora nackdelen, men det finns även en oro för hur det skulle påverka Hallstaåsen som förser Hudiksvall med dricksvatten.

Läs även: Här hittar du hela samrådsredogörelsen

I slutet av året ska Trafikverket ta beslut om en samlad järnvägskorridor från Gävle till Sundsvall. Det är därför kommunen nu har bråttom att bestämma sig för vad som är bäst för Hudiksvall, för att ha större chans att påverka Trafikverkets beslut.

På tisdag ska kommunstyrelsen ta beslut om att det ska göras ett utställningsförslag för den östra korridoren.

Ledare: Dubbelspåret i Hudiksvall - raka spåret genom stan, tack

Följ nyhetsflödet och få pushnotiser om viktiga händelser från ditt närområde. Ladda ner vår nya app här, till Iphone eller till Android!

Iphone: App Store

Android: Play Butik