Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Vad vill nya ledningstrion med Folkteatern?

/
  • Ny konstnärlig ledartrio på Folkteatern Gävleborg: Erik Uddenberg, Kajsa Isakson och Mattias Brunn.
  • Kajsa Isakson.
  • Erik Uddenberg.
  • Mattias Brunn.
  • Ny konstnärlig ledartrio på Folkteatern Gävleborg: Erik Uddenberg, Kajsa Isakson och Mattias Brunn.
  • Ny konstnärlig ledartrio på Folkteatern Gävleborg: Erik Uddenberg, Kajsa Isakson och Mattias Brunn.

Folkteatern Gävleborg har fått en ny trio i den konstnärliga ledningen. Kulturredaktionen slog sig ner för ett samtal med Kajsa Isakson, Mattias Brunn och Erik Uddenberg för att prata om det nya sättet att jobba och hur de tänker sig framtiden för teatern.

Annons

Om vad de kände till om Folkteatern innan de blev aktuella för jobben:

Kajsa: En spännande teater rent konstnärligt med en fast ensemble och en vilja till att ... skava. Vågar skapa på nya sätt i nya processer.

Erik: En utmanande teater med höga ambitioner och ett kollektivt sätt att arbeta på.

Mattias: Av de regions- och länsteatrar som finns i Sverige har Folkteatern utmärkt sig, bland annat deras sätt att spela utlokaliserat och i specifika platser som järnverk och gasklockorna. Det har varit sådant som har stuckit ut.

Om vad de tänkte kring att dela det konstnärliga ledarskapet med andra:

Kajsa: En viktig anledning till att jag ville göra det här är att vi är en hel konstnärlig ledning, att vi är flera som gör det tillsammans. Det är en utmaning men en spännande och utmärkt idé. Jag tror att det är en naturlig utveckling av ledarskap.

Erik: Jag tänkte samma sak, det var att vi ska vara tre som lockade mig till det här jobbet och att få pröva någonting nytt.

Mattias: Och jag förstod först inte att det var ett sådant jobb som var aktuellt utan jag trodde att jag skulle vara involverad som ett längre konstnärligt samarbete och det var först senare som det trillade ner att jag skulle ingå i ledningen, för som jag missförstått det var det att Kajsa skulle vara den konstnärliga ledaren och att det skulle vara konstnärskap knutna till teatern en längre tid. Jag tyckte också att det var roligt att idén om delat ledarskap kom från personalen i huset. Det är inte en chef som har kommit på en tokig idé utan det är ett kollektivt beslut.

Om huruvida det är ovanligt med flera konstnärliga ledare för en teater:

Samstämmig kör: Det är väldigt unikt. Verkligen.

Om risken att det blir splittrat med tre konstnärliga ledare och andra konstnärer knutna lösare till teatern:

Kajsa: Jag tror inte att det blir rörigt, mer möjligheter. Kanske lite kaotiskt. Ett strukturerat kaos.

Om att Folkteatern har haft många publik- och kritikerframgångar och huruvida det lockar eller skrämmer dem som nya konstnärliga ledare:

Erik: Jag lockades av att det här är en teater som vill någonting. Det spelade in mer än kritikerframgångar. En teater som är nyfiken och vågar sticka ut.

Mattias: Det signalerade ett mod att testa det här. Och jag menar, det värsta som kan hända är att någon av oss hoppar av, det är ingen som dör av att det inte skulle fungera. Att spänna hanen och våga lite är attraktivt tycker jag.

Om de är lika varandra eller om det finns en poäng med att de ska skilja sig åt:

Erik: Vi är ganska olika men vi har en ideologi som är gemensam. Jag tror att vi kommer komplettera varandra väldigt bra.

Kajsa: Vi är alla tre väldigt nyfikna på varandra och varandras idéer och möjligheterna att göra konst på nya sätt. Men jag hoppas att vi kommer krångla lite också, det tyder inte på att man är ovänner bara för det. Jag kanske kommer med idéer som Erik protesterar mot.

Mattias: Ja, jag tror det är ofrånkomligt, och jag ser inte heller att det finns något mål i att vi är en grupp som är helt överens.

Om att Folkteatern besöker många små samhällen där de kanske inte bara är den enda teatern som erbjuds under ett år utan det enda kulturevenemanget över huvud taget:

Kajsa: Det är oerhört viktigt att lyssna in var du är och vilka du spelar för. Det kan vara stor skillnad att spela här jämfört med i Stockholms innerstad. Ibland kan jag tänka att publiken ska få det den inte visste vad den vill ha, ibland kan jag tänka att det inte är så intressant att komma med en pjäs om tunnelbanan till Dorotea.

Mattias: Vi har fått ett ansvar. Jag har fått en ynnest som konstnär att kunna försörja mig på det och de pengar som jag försörjer mig på är skattesubventionerad verksamhet. Det är inte vi som äger den här teatern. Det är du, du och hon.

Erik: Publiken kanske inte ska bestämma vad teatern ska göra, men det ska finnas en dialog. Att man ändå ser varandra.

Om att Folkteatern har gjort stora satsningar som har märkts långt utanför teaterkretsar och vikten av att synas som teater:

Kajsa: Ja, att våga göra stort är viktigt, men också att våga göra litet. Kombinationen är viktig. Det kanske inte är så jättebra idé att braka loss med en föreställning som "Faust" i en bygdegård, men i Gasklockorna funkade det. Har man gjort en sådan jätteföreställning kanske vi inte ska göra en ännu större för att bräcka den. Då kanske vi ska gå åt ett helt annat håll.

Mattias: Det är spännande att det inte följer ett mönster om en större och en mindre föreställning varje termin. Har man gjort en stor har man kanske inte råd att göra en nästa termin.

Erik: Nej, det finns tydliga konstnärliga val i det. Nu gör vi något stort, nu gör vi någonting litet. Det är genomtänkt.

Om att åka ut till små orter med teatern i stället för att alltid låta publiken åka in:

Erik: Jag tycker att det är ett fint sätt att arbeta.

Mattias: Ja, det är en fin rest från en folkbildande tanke som fortfarande får leva kvar. Det är ett sätt att säga nej till en metronorm. Man måste inte söka sig bort från landsbygden för att få kultur.

Kajsa: Men med det sagt, för jag tycker också det är viktigt att turnera, så ska vi också spela i de stora fina teaterhusen. Det ska inte bara vara en repetitionslokal här.

Om att det blir nyskriven dramatik av dem själva som sätts upp:

Kajsa: Ja, jag tror att det finns möjlighet till det. Det ingår att vi ska skriva och regissera, även om det inte finns formellt i vilken utsträckning. Jag skulle bli väldigt förvånad om det inte hände.

Mer läsning

Annons