Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Två stora författare är borta

/

KOMMENTAR: Kristian Ekenberg om Harper Lee och Umberto Eco.

Annons

Trots att de båda avled i hög ålder lyckades de hålla sina namn flytande i nyhetsfloden. Författarna Harper Lee (som blev 89 gammal) och Umberto Eco (som blev 84 gammal) hade dock skilda strategier.

Medan Harper Lee – fram till fjolårets ”Ställ ut en väktare" – blott hade skrivit en enda succéroman som biljett till litteraturens finsalonger, höll Umberto Eco pennan glödande in i det sista.

Filosofen, forskaren och författaren Umberto Eco var främst känd för ”Rosens namn” från 1980, en roman som kombinerade populärlitteraturens trick med bildningens djup. Eco lyckades med något som är få förunnat: Att vara stjärnakademiker samtidigt som han var en populär och bästsäljande författare. Han hade dock sina kritiker. Även om han inte alltid lyckades med denna dubbelroll, finns det ändå mycket att lära av honom för akademiker som vill sprida sina kunskaper till en bredare läsekrets.

Harper Lees namn var nära att lägga sig tillrätta i litteraturhistorien när hon förra året återigen fick feta rubriker. En tidigare opublicerad roman, som skrevs före klassikern "Dödssynden" om samma ämne, blev en sensation i den litterära världen. Hennes roman om en våldtäktsrättegång i den amerikanska södern blev obligatorisk läsning och kom att bli det litterära verk som förknippas med medborgarrättsrörelsen.

Fjolårets ”Ställ ut en väktare” blev dock en besvikelse och det har ifrågasatts om utgivningen skedde med Harper Lees uppriktiga godkännande. Kritikerna gav den ett ljummet mottagande. Ett klassiskt exempel på när en författare bara riskerar sin plats i historieböckerna genom en utgivning. Även Umberto Eco, vars senaste roman jag inte läst, testade fansens tålamod med den ogenomträngliga ”Begravningsplatsen i Prag”.

Alla tecken som skrivs efter en viss punkt minskar bara chanserna till ett Nobelpris, brukar det heta. Döden tenderar dock att sänka försoning över ett författarskap; Harper Lees ”Dödssynden” kommer förhoppningsvis återfå sin forna status och Umberto Ecos ”Rosens namn” får en chans att nå nya läsare nu när den ånyo nämns i världens alla medier.

Mer läsning

Annons