Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Arja Saijonmaa lajvar drottningen

/
  • Linnea Brun hjälper Arja Saijonmaa att prova drottningstassen.

Arja Saijonmaa gör rollen som Hamlets mamma på Dramatens första lajv, "Gertruds möhippa". Under fem timmar deltar både hon och publiken i ett levande rollspel tänkt att sluta där själva tragedin, "Hamlet", tar vid.

Annons

Som drottning Gertrud får Arja Saijonmaa extravaganta kläder, delvis designade av Bea Szenfeld, och just den här dagen är hon på teatern för att prova. Stor vikt är lagd vid kostymerna, och kläderna blir ett sätt för deltagarna, 200 per rollspelsdag, att gå utanför sig själva.

Arja Saijonmaa ler blått och efterlyser mer puder.

Alla roller tillhör Gertruds bekantskapskrets, många är studiekamrater från Wittenbergs internatskola, andra är medlemmar i hennes brunchklubb. I biljetten ingår instruktioner, och några hängivna rollspelare har redan börjat improvisera i nystartade Facebook-grupper, berättar Jesper Berglund och Christopher Sandberg, rollspelets dramatiker och regissörer.

Alla behöver inte agera, men att komma uppklädd i vitt och inte vara sitt vanliga jag är ett slags miniminivå, förklarar Jesper Berglund.

– Man kan gå runt och mest lyssna, däremot bör man inte vara privat och gå ur roll.

De dyraste biljetterna ger de mest krävande rollerna, och en instruktion kan exempelvis gå ut på att vara glättig och maniskt avleda samtalen från tidigare trauman.

Riksteatern har arrangerat rollspel utifrån just Hamlet, "Hamlet inifrån", men för Dramaten blir detta första gången. Inte heller Arja Saijonmaa har deltagit i ett lajv tidigare men som sångerska är hon van att utgå från den publik hon har framför sig.

– Jag har stått på scenen hela mitt liv och improviserat. Jag har sminkat mig i stall och uppträtt på Olympia i Paris.

"Gertruds möhippa" kan ses som en förhistoria till pjäsen, som en möhippa som blir mörkare och mörkare i ett Danmark där något ruttnar. Drottning Gertrud ska gifta sig med sin döde mans bror men tycks än så länge vara omedveten om att kungen blev mördad.

– Man befinner sig mitt i dramats smärtkropp, det finns ett slags svetslåga av problematik just i den här möhippan, säger Jesper Berglund.

Vilken ny förståelse för själva pjäsen hoppas ni nå?

– Det man själv har gjort sitter ju kvar, ofta för livet. Lajv blir en transformativ upplevelse, man skrattar och gråter och lever i några timmar. Jag tror att man kommer att se "Hamlet" med helt nya ögon efter det här, säger Christopher Sandberg.

Mer läsning

Annons