Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Sommarens John Stenutställning: många skisser innan tavlan med langustern blev klar

En privat donation av en skiss av hälsingekonstnären John Stens hand, ligger till grund för sommarens nya utställning på Hälsinglands museum i Hudiksvall.

Annons

Konstnären John Sten från i Mekrossla i Hälsingland satt fast i Paris 1917 på grund av första världskriget och längtade hem. Då fick han en stor beställning av bankdirektör Gunnar Schönmeyer i Paris på en tavla.

Det skulle vara en stor målning i tre delar, en triptyk till direktörens matsal.

La langouste, kallas målningen av John Sten, som beställdes till en bankdirektörs matsal. Nu finns den på Hälsinglands museum i Hudiksvall.

Målningen, "la langouste", langustern på svenska, blev John Stens genombrott rent ekonomiskt. Fler beställningar följde. Nu slapp han att leva fattigt i Paris utan kunde så småningom flytta tillbaka till Sverige.

Hälsinglands museum, som har en stor samling av John Stens verk, över tusen stycken, har valt tavlan som utgångspunkt i sin nya utställning av Stens verk.

Den nydonerade skissen av John Sten. Nakna kvinnor som står, lutar sig fram och sitter. Och så längst ner – en jättestor hummer, eller languster från Medelhavet. Originalet ska konserveras, därför hänger en fotokopia i utställningen.

Donationen, som kom till museet i början av året, är en skiss av en central del i tavlan, den nakna gruppen kvinnor i mitten, och kompletterar den övriga samlingen.

– Tyvärr är skissen i väldigt dåligt skick, det finns flera stora skador och därför kan vi inte visa originalet, berättar Jan-Olov Nyström, som arbetat med utställningen tillsammans med konstnären Jöran Österman.

Det tar ett tag innan jag hittar kräftdjuret på den stora målningen som ser ut som en gobeläng på grund av att tavelväven framträder så tydligt genom färgen.

Langustern liknar vår svenska hummer med har långa antenner fram och mindre gripklor. Detalj ur John Stens tavla.

Men där är den, diskret placerad längst nere vid de nakna kvinnornas fötter.

Langustern, som liknar vår svenska hummer, är egentligen mest en dekorativ detalj bland andra i tavlan som myllrar av färg och exotiska element i typisk John Sten-anda.

Två kroki-skisser där John Sten delar upp kroppen i volymer och testar hur kvinnorna i tavlan ska placeras. Kvinnokroppen till höger är spegelvänd i den färdiga tavlan.

John Sten ägnade många krokier, skisser och färgtester för att få till kvinnogruppen i mitten av tavlan. Medan kropparna framför allt är markerade som volymer som han vänder och vrider på, har Sten lagt ner mycket arbete på ansiktena.

Det som är extra intressant i utställningen är att den så tydligt visar den konstnärliga processen innan en tavla kommer till. Här finns mängder av brev, kroki-skisser, teckningar och snabba akvareller av något element i idéarbetet. Färggranna påfåglar och exotiska fåglar testas i en del bilder, andra sysslar med kvinnokroppar i olika poser.

Två hälsingegetter har fått ta plats i målningen, här en skiss.

John Sten är inte känd för att ha Hälsingland som motiv( utom i sina tidiga verk), snarare valde han exotiska miljöer. Men en skiss pekar på en detalj uppe till höger på den stora målningen. Två bockar som stångas, som i Hälsinglands vapen.

Så här ser bockarna ut i den färdiga målningen, som en detalj av många i den prunkande bakgrunden.

Utställningen på Hälsinglands museum talar inte så mycket om John Stens liv och konst, utan koncentrerar sig på perioden när Langustern kom till, 1917. I de tidigaste skisserna kan man fortfarande se kubistiska drag som han jobbat mycket med tidigare under decenniet och här finns också en längtan till tropiska frodiga trakter med exotiska fåglar och växter.

Skiss till den stora målningen i mindre skala. Här vänder en av kvinnorna ryggen till och de kubistiska dragen är tydliga. Speciellt kvinnokropparna antyds som volymer. I kanten har John Sten noterat färgskalan han vill ha. Den färdiga målningen är i dag mycket mörkare än skissen, och det beror nog en del på att den exponerats för rök och smuts när den hängt framme.

Liksom många andra konstnärer reste John Sten 1922 till Bali där han avled i dysenteri bara några månader efter ankomsten, 43 år gammal.

Utställningen på Hälsinglands museum visas hela sommaren och en bit in på hösten.

Mer läsning

Annons