Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Soliga stränder och folkmord

Turismen famnar det mesta i dag, visar Björn Cederberg i en ny bok.

Annons

Resan avskiljs från landskapet. Det skriver Björn ­Cederberg i sin bok om ­turism, i ett kapitel kallat En ny tidsålder. Det är järn­vägen som skapar den stora revolutionen i resandets historia. Förut var man en del av naturen: gungade med fartyget, guppade med hästen, eller krängde med diligensen på grusvägarna. Med tåg färdas man på skenor snabbare än någonsin tidigare. Det är målet snarare än resan som blir så mycket viktigare än det förbisvischande landskapet. Då befinner vi oss vid mitten av 1800-talet.

Men den turistiska läsresa som Cederberg, författare och dokumentärfilmare, tar oss med på börjar redan för 3200 år sedan. På en av pyramiderna i Egypten har någon nämligen skrivit: Vesirens skrivare gjorde en utflykt till västra sidan av Memphis för att förnöja sig.

Med stor lust och iver, blandar författaren inhämtade fakta med egna ­erfarenheter av att i vår tid ha varit på plats för de flesta historiska turistäventyren han berättar om. Resultatet blir en levande, brokig kavalkad av människoöden, där den bärande idén är att det, genom Cederbergs förmedling, ska vara de resandes egna tankar och iakttagelser som ger oss närvaro, i såväl främmande länder och världsdelar, som i ­Sverige.

Eftersom turismen långt in i vår tid var något för bättre ställt folk är det deras upplevelser som dominerar. ­Begreppet Le Grand Tour myntades 1670 av an ­katolsk jesuit som tvingades lämna England på grund av sin tro. Han beskriver i en bok sina resor till Italien med engelska ädlingar. Det är framförallt från mitten av 1700-talet som just unga britter av adlig börd förväntas resa runt i Europa en längre tid för att bilda sig och förvandlas från ynglingar till män. Ett gott exempel är den 22-­årige skotten James Boswell. Denne är mest ihågkommen för sin biografi över doktor Johnson, som skrev den berömda engelska ordboken. Men Boswell skrev också dagbok, som getts ut i bokform. När han gav sig av 1763 fick han över 600 pund med sig av sin far. Cederberg påpekar att det är mer än en svensk smed eller dräng vid den tiden fick i livslön. Han formulerar ­resan som att Boswell ­(baron bevars) lekte prins i Tyskland, filosof i Frankrike (där man mötte Rousseau) och misslyckad libertin i ­Italien.

Goethe får man möta under hans italienska resa ett par decennier sedan. Att mötet med ortsborna kan ställa till problem visas av att Goethe antas vara spion när han ställer sig att teckna en borgruin; det är med knapp nöd han undgår anklagelsen.

Men det säger något om tiden: en ur försvars­synpunkt värdelös ruin kan traktens invånare se som en befästning. Franska revolutionen väntade bara något år senare, det låg oro i ­luften.

Svenska turister representeras bland annat av Geijer, Almqvist och Fredrika ­Bremer. Roande är skildringen av den svenska charterturismen, som inleddes på 50-talet och redan hade nått självklarhetens nivå. Det sker genom an analys av det spanska samhället efter Franco, med Lasse Åbergs film Sällskapsresan (1980) som filter.

Ur rikedomen i denna skrift till sist en påminnelse (som det finns flera av) om att allt inte alltid var idyll när turisten skulle guidas. Under rubriken Folkmordsturism med Baedeker i handen lyfter Cederberg ur glömskan fram denna välkända handbok, som 1943 bland annat ägnade det då naziockuperade Polen uppmärksamhet. Denna tyska utgåva utkommer samma månad som upproret i Warszawas ghetto inleds. Tyska affärsmän får veta att en total omgestaltning av det polska näringslivet under tysk planering och organisation pågår för fullt. Om judarna står bara att de lämnat Polen…

Mer läsning

Annons