Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Små uppstickare nafsar draken i svansen

KRÖNIKA

Annons

Mångleri och montrar, mingel och masspublik. Bokmässan är sig lik – och ändå inte.

Det fanns en tid (för sådär 15-20 år sedan) då bokmässan var lika överblickbar som en karta. De stora förlagen var en självklar elit som spände sina muskler i hallens centrum. I bakgrunden sorlade antikvariaten och författarsällskapen. I utkanterna, vid små bord, stod uppstickarna, de som kom ut på eget förlag och som ofta bara producerade en enda bok. Ofta egensinniga, unika skapelser som förlagen inte funnit kommersiell bärighet i.

Men precis som andra branscher – medier, banker, matvaruhandel – har förlagsvärlden skakats på djupet av de digitala möjligheterna. I dag kan vem som helst som har tillgång till en dator färdigställa en bok som sedan skickas ut digitalt eller trycks någonstans i världen. I USA antas mer än hälften av böckerna komma ut vid sidan av de etablerade förlagen. I Sverige finns inga exakta siffror, men bibliotek och bransch uppger att egenutgivningen ökar mycket, mycket snabbt.

En av Sveriges nuvarande bästsäljare är skriven av ett par som tog sitt sparkapital för att trycka de första 1500 exemplaren. All marknadsföring har, ytterst målinriktat, skett i sociala medier.

Den stora snackisen bland barnböckerna är också den hemmasnickrad, och redan såld till en rad länder.

Förlagsdrakarnas svar på utmaningen är nu att erbjuda egna ”gör-det-själv-tjänster”. De tar alltså inte den ekonomiska eller statusmässiga risken, men erbjuder resurser mot betalning.

De gamla förlagshusen är med andra ord på väg att tappa rollen som grindvakter för kvalitet och kommers. Också deras så kallade konsekrationsmakt, det vill säga makten att höja en boks status, plocka in den i kulturvärldens centrum, ser ut att sakta vittra.

Det här leder i sin tur till att mässans uppdrag och gränser på sikt kommer att omförhandlas.

Vem är det som i framtiden ska stå där i mässhallens mitt?

Hur lockar man dem som ser det som en ren kvalitet att hålla sig utanför den sfär som domineras av glansiga kataloger och fixstjärnor?

Vem blir den första att erbjuda en digital version av montrarna, mångleriet och minglet?

Mer läsning

Annons