Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Ska vi gå på mansjakt? Ja, kom så går vi!

Män som jagar är vi vana att se, men hur ser jakten på mannen och manligheten ut?

Annons

I sommar kan vi gå på "Mansjakt" i Stenegårds vackra utemiljöer. Med kartan i handen blir jakten en nedstigning i vad en man är–och inte är. Maria Norén, som kallar sig Kulturkossan i sitt galleri i portlidret på Stenegård, är den som tagit initiativ till utställningen som visas hela sommaren.

Det börjar redan inomhus i porthuset där Kulturkossan håller till. Tre skulpterade kalsonger på en vägg.

Våldtäktsmän får sällan frågan vad de hade på sig när de förgrep sig på en kvinna. För det mesta är det våldtäktsoffret som skuldbeläggs. Här vänds perspektivet. Maria Noréns kalsonginstallation heter "kan du beskriva dina kalsonger?". Den frågan ställde faktiskt advokaten Elisabeth Massi Fritz till en man under en rättegång och väckte stor uppståndelse.

Storleken har ingen betydelse. Marie Lust har gjort installationen.

Frågor kring manligheten och könet väcks också av Ida Björs pungar, uppsatta i träd och på väggen, "Fragil". "Storleken har ingen betydelse" heter Marie Lusts installation med kaktusar.

Det finns flera verk i utställningen som vänder på de förväntade perspektiven. Eftersom det mesta finns utomhus så möter utställningen en ny publik som i vanliga fall inte brukar besöka konstgallerier. Det kräver en speciell tydlighet. Där spretar det lite, en del verk blir ganska anonyma medan andra märks desto mer.

Det rosa älgtornet, Manspasset, med blomsterlåda och 1950-talsbilder av män på undersidan, är skapat av Maria Norén och Erik Åslund.

Det man ser först är nog det rosa älgtornet prytt med blommor, som står mitt i den vackraste utsikten över Ljusnan. Manlighetens högborg. Undersidan är prydd med 50-talsbilder ur veckotidningar. Vad pratar karlarna om under jakten? Som en manlig besökare i utställningen konstaterade, så handlar samtalen alltför sällan om det som gäller livet, om känslor, barnbekymmer och kärlek. Där har inte så mycket förändrats sedan 1950-talet.

Emma Trytis flytande skulptur Paddan är en parafras på Per Hasselbergs skulptur Grodan från 1880-talet. Vilken laddning har skulpturen när den 15-åriga flickan på originalet bytts ut mot en pojke?

Det är alltså en manlighet som tar plats i alla samhälleliga sammanhang, men sällan diskuteras. Och det är samtidigt en inbjudan till mannen att komma in i samtalet: Vilken slags man vill du vara?

Som grafitti-konstnärern KP (Klister-Peter) och Akay. De bygger en mur mot jämställdheten i sin stora väggmålning. Frågan är på vilken sida mannen vill befinna sig.

KP, Klister-Peter, och Akay funderar kring jämställdheten i sitt verk på Stenegård.

De flesta verken visas utomhus och får på så sätt en bredare publik än i de slutna gallerirummen. Här samsas grafitti-konstnärer som Klister-Peter och Akay med Ida Björs som öppnat ett mansmuseum i en gammal anfrätt husvagn med teckningar av kalsongklädda män i alla former. Ett Mänzine finns också upptryckt.

Ida Björs har fyllt en husvagn med bilder av män i alla former och storlekar. Somliga i bara kallingarna.

Rent hjärtskärande är den kvadratmeterstora taggträdsinhängnade rutan med skylten "Fri från manlig påverkan". Men frågan är om man kan vara riktigt säker.

Vilken slags man vill du vara? frågar Christine Linde och Maria Norén i installationen med olika brottskoder över mäns våld mot kvinnor.

Ännu fler skyltar finns längst bort i Konvaljlunden, där statistiken får tala för sig själv. Mannen som ett problem. Olika brottskoder, för misshandel, grov våldtäkt, olaga hot mot kvinna med mera. "Vid 53 tillfällen fick kvinnor och barn hänvisas till andra kommuner och boenden på grund av för stor hotbild visar statistik från kvinnojouren i Ljusdal som nu riskerar nedläggning. Den som vill kan skriva ner sina reflektioner och lämna in.

I bästa fall väcker den här utställningen frågor och lockar till samtal. Men det kan behövas lite hjälp på vägen för att hummandet och förbipasserandet inte ska bli ordlöst. Under sommaren kommer Svante Tidholm, från Fatta Man, att guida runt i utställningen. Det sker den 30/6, 14/7 och 21/7. Vid besöket den 7 juni saknades fortfarande ett av verken i utställningen, av Marc Uå .

Målningen av Per Sonerud är något beskuren.

Den som är på Stenegård kan gärna passa på och se tre andra konstnärers utställningar inne hos Kulturkossan. Per Sonerud, skivbolagsdirektören och numera målaren, visar några av sina oljemålningar och gicléer samtidigt som boken Olja och ord presenteras. Den består av 45 målningar som inspirerat kända kulturpersoner, de flesta med anknytning till Hälsingland att skriva varsin novell. Här finns bland andra Östen Eriksson, Sofia Rapp Johansson, Jens Ahlbom, Gunilla Kindstrand och Pamela Andersson Alselind.

Målning av Agneta Söderqvist.

Agneta Söderqvist, kusin till koreografen Per Jonsson och djupt engagerad i att skapa Per Jonsson dance center, har blickat inåt sig själv och börjat måla och teckna efter ett långt uppehåll. Hon kommer också ut med en ny bok inom kort. Kvinnan på bilderna är skör men hittar kanske sitt eget uttryck och liv till slut.

Alice Nilsson är en ung konstnär som gör drastiska serier. Utifrån en gammal bibel har hon skapat sina livskommenterande bilder.

Alice Nilsson skapar kommenterande konst utifrån en gammal bibel.

Mansjakt pågår hela sommaren till 31 augusti. Utställningarna inne på galleriet byts ut efter första helgen i juli.