Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Riksteatern svarar: Vi är livsviktiga!

/

Riksteaterns ledning har reagerat på kultursidans serie Fokus Riksteatern, där vi de senaste veckorna diskuterat institutionens roll och inriktning idag. "VI välkomnar debatten!" skriver ledningen i ett avslutande inlägg.

Annons

I en artikelserie har Mittmedia granskat Riksteaterns verksamhet landet över. Vi inom Riksteatern välkomnar både granskningen och debatten. Den är vår livsluft och är både viktig och livgivande för Riksteatern. En bekräftelse på att vårt uppdrag är viktigt och har kraft att väcka debatt.

Med 229 föreningar och 42 000 medlemmar är vårt uppdrag både stort och mångfacetterat. Vi vill därför utnyttja möjligheten att berätta mer om vilka vi är och hur vi arbetar för att arrangera, producera, förmedla och främja scenkonst för alla.

Läs mer: Här samlas artiklarna i Fokus: Riksteatern

"Det är icke blott huvudstadens befolkning som har berättigat anspråk på att komma i åtnjutande av förstklassig teaterkonst. Nationen i övrigt kan med skäl resa liknande anspråk", konstaterade 1933 ecklesiastikminister Arthur Engberg i samband med Riksteaterns grundande.

Engbergs titel – ecklesiastikminister – har numera bytts till det modernare utbildningsminister. Även Sverige har förändrats. När Engberg formulerade uppdraget för en turnerande nationalscen levde lika många svenskar på landsbygd som i tätort. Idag lever 85 procent av befolkningen i tätort och ungefär 70 procent av folkökningen sker i de tre storstadslänen. I Sveriges kulturliv läggs ofta stort fokus på storstadsregionerna, en utveckling som vi inom Riksteatern vill vända. Genom föreställningar, regionalt arrangörsstöd, scenkonstfrämjande verksamhet och föreningarnas engagemang når vi över 800 000 personer ute i landet, ser till att både Riksteaterns egna produktioner och samarbeten når ut i landet och håller därmed liv i Sveriges kulturliv.

Riksteaterns uppdrag är ännu att vara en scen för alla och se till att hela Sverige har tillgång till scenkonst av hög kvalitet. Scenkonsten har som medium potential att lyfta de viktigaste samhällsfrågorna som vi brottas med dagligen. Riksteatern ser också till att lyfta perspektiv och erfarenheter som vanligtvis inte får plats på scen och ser till att dessa frågor får fäste runt om i landet.

Ett talande exempel är Riksteaterproduktionen En druva i solen, en Broadwayklassikern som turnerat land och rike runt under våren. Föreställningen är den hittills enda pjäsen i Sverige med enbart svarta huvudrollsinnehavare. För Sverige en unik satsning som spelas på hela 37 orter under våren, hittills för utsålda hus. En pjäs som förenar tradition med aktualitet och som har nått en bred publik i landet.

Riksteatern har med sin bredd och räckvidd över landet också en unik möjlighet för den nationella kulturpolitiken att bli verklighet på lokal nivå. Genom att vi kopplar samman konstnärlig utveckling med ett ideellt engagemang har vi en potential att förändra samhället, individen och framtiden. Och det sker, i stort och smått, överallt där Riksteatern idag verkar.

Riksteatern har ett brett uppdrag. När vi talar om att nå ut brett handlar det inte bara om geografisk täckning. Det handlar också om att möta upp ett land i förändring. Projektet Zouqaq som pågår under vår och sommar 2016 är ett av många. Projektet för samman ensamkommande flyktingungdomar och ungdomar från ytterstadsområden i Göteborg, Karlstad och Botkyrka som tillsammans författar texter om sina liv, sin vardag och världen i stort. Texterna blir sedan musik genom ett unikt samarbete med artister i Gaza.

I en tid där de kommunala bidragen till lokala arrangörer försvinner allt mer blir Riksteatern en livsviktig aktör i arbetet att stödja engagemang och delaktighet i kultur och scenkonst på lokal nivå. För att vara relevant krävs det att vi ser och möter upp utvecklingen i samhället på alla nivåer; från den digitala revolutionen till globaliseringen som alla bidrar till att förändra mötet mellan teater och publik. Ett exempel på detta är Perfektion, där Riksteaterns Tyst Teater med en kvinnlig blick granskar begreppet perfektion, samtidigt som de fortsätter sitt arbete med teknisk utveckling.

Andra exempel är Run for your life och Slå pattarna i taket!, två produktioner från hösten 2015 där scenkonst förenades med aktuella samhällsfrågor och där Riksteatern lyckades nå helt nya målgrupper. I exemplet Run for your life med engagemang i klimatfrågan där tusentals sprang för att rädda klimatet.

I Slå pattarna i taket med diskussion om genus med satirisk spets och förmåga att både locka en bred publik och skapa debatt.

En annan viktig del av vårt uppdrag är att erbjuda scenkonst till en yngre målgrupp. Under 2015 fick över 320 000 barn och unga ta del av Riksteaterns scenkonst i gympasalar, skolor och teatrar runt om i landet. Riksteatern har även fått ett utökat dansuppdrag där Riksteaterns dansavdelning, tillsammans med landets bästa dansensemble Cullbergbaletten, även den under Riksteatern vingar, på ett unikt sätt tar ut dans till nya målgrupper runt om i landet.

Exemplen ovan visar på hur vi inom Riksteatern möter vårt uppdrag, ett uppdrag som i dag innefattar fler utmaningar än den geografiska spridning Engberg syftade på då en gång för snart 90 år sedan.

Har vi lyckats?

Det kan alltid diskuteras. Vi bjuder in fler att delta i den diskussionen och att genom föreningarna vara med och forma vår framtid. Och vi välkomnar debatten. Den visar att vi är viktiga och att vår verksamhet har förmåga att engagera.

Så tack!

I Mittmedias artikelserie ställs frågan: ”Behövs Riksteatern?” Vårt mål är att räta ut frågetecknet till ett utropstecken: Riksteatern behövs!

Berit Högman, ordförande Riksteatern

Agneta Blomqvist, vice ordförande Riksteatern

Lena Lundman, ordförande Riksteatern Östergötland

Sven-Ove Jacobsson, ordförande Riksteatern Västernorrland

Lars-Evert Ekman, ordförande Riksteatern Kronoberg

Mer läsning

Annons