Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Retrospektiv textilkonst i regnbågens alla färger

En färgexplosion i textila material med främst natur- och kroppsmotiv signerat Ingegerd Bergwall hänger som bäst på utställningslokalen Konstkrafts kala betongväggar.

Annons

Färgrika vävar i storformat är Ingegerd Bergwalls kännetecken. Foto: Moa Lindstedt

Utställning ”Rainbow Room med De resande behåarnas systerskap”av textilkonstnären Ingegerd Bergwall är en retrospektiv exposition genom två decennier av textila uttryck.

– På 20 år hinner man som konstnär gå igenom många olika uttryck, säger Ingegerd.

De färggranna vävarna i storformat som täcker utställningslokalens gråa betongväggar är äldst bland verken som ställs ut, och utgör även basen i Ingegerd Bergwalls konstnärskap. Efter några år i vävkonsten tecken tröttnade hon på att flytta runt på de tunga vävarna mellan utställningslokaler och ateljéer. Så istället började Ingegerd experimentera med andra konstformer tills hon landade i fritt broderi, en kombination av måleri och textilkonst.

– I fritt broderi finns det inga begränsningar. Jag tycker om att använda begagnat, kasserat material, ofta gamla linnehanddukar, berättar Ingegerd.

Att gå på känsla och strunta i det normativa har blivit allt viktigare i Ingegerds konstnärliga skapande. Foto: Moa Lindstedt.

Längst in i rummet hänger de mest kontroversiella verken, en broderad penis i storformat och behåar i regnbågens alla färger.

– För några år sedan fick jag bröstcancer och ville beskriva hur det kändes och såg ut. Allt ordnade sig för min del men händelsen fick mig att vilja bejaka det positiva och systerskapet, så jag tiggde ihop gamla behåer och gjorde serien ”De resande behåernas systerskap”, säger Ingegerd.

I det brokiga färgerna finns ett invävt HBTQ-tema, och likväl fungerar färgvalet som en reflexion av konstnärens färgstarka personlighet.

– Folk får tolka min konst som man vill! Jag är ju ingen grå människa, jag älskar att excellera i ekivoka färger!

De färgglada uttrycket går som en röd tråd genom hela lokalen och binder samman utställningen som framträder fint mot rummets industriella interiör. Som en fortsättning på behå-temat har mannekäng-dockor i expressivt dekorerade korsetter placerats på andra sidan rummet.

– Jag gillar att göra konst av lump, om man tittar närmre på korsetterna syns svettfäckar från armhålorna. Jag är förtjust i kroppsdelar, både manligt och kvinnligt. Kön är ju en förutsättning för livet! Så fort man expanderar en kropp blir det genast reaktioner på konsten.

De intensiva färgerna framträder fint mot de gråa väggarna. Foto: Moa Lindstedt.

Naturligt materialval

Det textila uttrycket har alltid fascinerat Ingegerd som broderat sedan barndomen och tidigare arbetat med att sy upp scenkläder.

– Materialet ligger bra i mina händer. Det känns naturligt, som att måla med nål och tråd.

Genom åren har en del motiv blivit återkommande inslag i hennes konst. Myror, ormar, träd och maskar dyker upp lite varstans i utställningen.

– Trädet som motiv är oslagbart, särskilt här i Hälsingland! Myror är också intressanta motiv, de är så lika människor, bygger samhällen och åker runt på vägar precis som vi.

I år fyller Ingegerd 75 år och känner att hon in längre är rädd för att sticka ut hakan. Att gå sin egen väg och strunta i det normativa har med åren blivit allt viktigare för Ingegerds skapande. En äkta reaktion på konsten, bra som dålig, är den finaste komplingen.

– Konst ska beröra eller uppröra betraktaren. Då har har jag verkligen lyckats att nå in, annars blir det ju likgiltigt, säger Ingegerd och ler nöjt.

Utställningen pågår framtill den 21 augusti.

Veckan ut går Ingegerd Bergwalls konst att uppleva i Ljusne. Foto: Moa Lindstedt

Med inspiration av Jackson Pollocks abstrakta expressionism har Ingegerd skapat sin egen textila tolkning. Foto: Moa Lindstedt

Mer läsning

Annons