Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

När fernissan släpper

/
  • Två gifta par träffas då deras söner kommit i bråk med varandra i Roman Polanskis

Visst kan man hävda att Yasmina Rezas svarta komedi nöjer sig med att skrapa på ytan. Men när den ytan är den civiliserade, för att inte säga kultiverade, fernissan hos västerlandets välbärgade medelklass, blir resultatet förfärande roligt – med lika stark betoning på båda orden.

Annons

Roman Polanskis överföring av Rezas succépjäs placerar titelns verbala blodbad i en mondän New York-våning (även om Polanski av kända skäl måste förlägga sina inspelningar utanför USA). ”Carnage” utspelar sig i realtid inom dessa fyra väggar. Vilket alltså innebär att sönderfallet – från artig, välmodulerad konversation till sammanbrott på alla fronter - med avdrag för vinjett och eftertexter, hinns med på dryga timmen.
Och tempot är onekligen hisnande när makarna Cowan för första gången träffar makarna Longstreet för att som mogna och ansvarstagande vuxna hantera det faktum att de förstnämndas elvaårige son under ett bråk förorsakat de senares lika gamla son vissa skador. Hur allvarliga, och med vilket uppsåt, är några av de brandfacklor som snart ska förvandla artighetsvisiten till en veritabel massaker.
Ett suveränt vigt – och osynligt – kameraarbete låter de uppenbart roade skådespelarna fyra av sina repliker med ljuvlig skärpa och nyansrikedom. Jodie Foster är otäckt träffsäker som passiv-aggressiv, politiskt überkorrekt lärare. Kate Winslet och John C. Reilly gör allt i sina jämförelsevis något mindre originella och tacksamma roller. Allra mest scennärvaro har österrikiske Christoph Waltz lika skrupulöse som självbelåtne - i egna ögon allt genomskådande - advokat.
Bara han är värd entrén.
Bosse K Pettersson

Mer läsning

Annons