Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Nordiska sångfestivalen: Himmelska körtoner från norsk medeltid

En klangfylld unison sång fyller hela Hudiksvalls kyrka. Det är den norska damkören Schola Sanctae Sunnivae från Trondheim som bjuder på liturgiska toner från medeltiden.

Annons

Nidarosdomens damkör Schola Sanctae Sinnivae från Trondheim gav den första konserten under Nordic Song Festival på fredagskvällen.

Vokalensemblen, som startades 1992 och leds av Anne Kleivset, har specialiserat sig på gregoriansk sång. Speciellt musik som är knuten till Nidaros och norsk medeltidshistoria. Här har de tagit initiativ till att restaurera och dokumentera stora delar av det gregorianska material som finns bevarat vid Det Kongelige Bibliotek i Köpenhamn.

Kören har hämtat sitt namn från Sankta Sunniva, en irländskt prinsessa som under en missionsresa tillsammans med ett antal munkar led skeppsbrott vid den norska kusten på 1100-talet. Enligt legenden fann Kung Olav Tryggvason henne död men helt oförstörd i en grotta. Han lät då bygga en kyrka på platsen och placerade Sunniva i en kista i kyrkan.

Programmet för kvällen består av musik från tre olika officier från Nidaros, liturgiska sånger för dagens olika tidpunkter. Marias födelsedagsfest, Fingergullofficiet och Olovsmaterialet. Fingergull sägs vara en ring med en droppe av Kristi blod kom som relik till Nidaros (Trondheim). Firandet av denna relik gav upphov till en festival "Susceptio sanguinis”, som inföll 12 september. Numera är denna blodrelik borta, men vi fick höra delar av sångerna.

Förutom de gregorianska sångerna bjuds här också på några norska folksånger och en medeltidsballad om Sankt Olavs kappsegling.

Anne Kleivset är dirigent och konstnärlig ledare för den norska damkören Schola Sanctae Sinnivae från Trondheim.

Kören, som turnerat runt i många länder, har aldrig tidigare framträtt i Sverige, så detta är en premiär. Mycket sjungs unisont, där de tretton rösterna för kvällen ger en väldigt klangfylld och samsjungen ton. Dirigenten Anne Kleivset målar sirligt upp musiken med sina händer, den blir som en klanglig kropp med upp och nedgångar, crescendon och diminuendon.

Jag blundar och tänker mig hur denna starka kvinnosång ska låta på hemmaplan i Nidarosdomen, Nordens näst största medeltidskyrka. Det låter mäktigt även här i Jakobs kyrkas akustik.

Musiken varieras genom växelsång mellan olika delar av kören, solo som kören svarar på och flerstämmiga partier. Det är meditativt och vackert. Repertoaren är främst hämtad från 1200- och 1300-talen.

Sursum Corda, en trio som består av  Elisabeth Silseth, Lisberth Stokke Grande och Mona Skjeldal, sjunger unisont och trestämmigt ur den medeltida repertoaren.

En trio i kören, Sursum Corda, bjuder på stämsång från bland annat England. Petra Bjørkhaug, som är domkantor i Nidarosdomen och medlem i kören, spelar några orgelimprovisationer till varje del i programmet som överbryggar tidsspannet fram till nutida konstmusik.

Domkantor Petra Bjørkhaug är med i kören och bjöd också på flera orgelimprovisationer och ett nutida orgelstycke under konserten i Hudiksvall.

Mer läsning

Annons