Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

En kulning rakt genom tid och trend

/

Med en kulning rakt genom tiden och musiktrenderna öppnades Nordic song festival i Strömsbruk och Nordanstig i söndags.

Annons

Programmet är en trivsam blandning av stilar och solister där klangerna av nordisk klassicism dominerar. Först ut, ja självklart Nordanstigs manskör i gröna scenkostymer, grånad charm och sånger med samtidston, Ted Gärdestad, Magnus Uggla, Johan Moraeus. Kanske tecken på en förnyad repertoar?

De unga inslagen har en stark plats, som Iris Bergcrantz trio och Åkervinda. De förstnämnda med behagligt tillbakalutad jazzton och en solist som är vass och varsam. Melodiskt, med klang av psalm och folkmusik, artikulerad bas. Och yngst är deltagarna i barnkören Together med Helen Tanzborn, bejublade och tonsäkra. Wilhelm Stenhammar och hans alltid lika genomlysta tonspråk dyker två gånger i programmet, först upp hos Krister St Hill som solistiskt är en av konsertens höjdpunkter, hans mjukt intensiva tolkning av Stenhammars glasklarhet lyfter honom ur den konventionella nordiska kylan. Många goda solister, sopranen Gitta-Maria Sjöberg lyser upp med lyriska sommarsånger av Matti Borg, Kåre Björköy med norsk högromantik i Halfdan Kjerulfs gestalt och Hillevi Martinpelto med Ture Rangströms gripande sånger till Bo Bergmantexter. Trygg klassisk inramning.

Ett uruppförande var sångstycket Gefion och Gylve av Anna-Lena Laurin, ett verk i nordisk, akvarellbehaglig sommarton med en text om forntidskungar och gamla riken. Vackert med Iris Bergcrantz, sång och Laurin själv vid pianot.

Mer läsning

Annons