Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Med inblick i de äldsta skrifterna

/
  • Kunskaper i det fornegyptiska språket koptiska placerar Jörgen Magnusson mitt i det hyperintressanta forskningsfältet kring gamla bibliska och religiösa handskrifter. Inte minst intresserar han sig för och tolkar de gnostiska texterna från vår tideräknings början.
  • Det här papyrusfragmentet orsakade stor uppståndelse när det dök upp 2012 med sina antydningar att Jesus kunde ha varit gift. Jörgen Magnusson översatte det från koptiska.
  • Ur ett
  • Ökensanden är en bra bevarandemiljö för uråldriga skrifter. Här trakten kring Qumrangrottorna vid Döda havet, där Dödahavsrullarna hittades 1947.

Han anlitades som expert när det 2012 dök upp ett antikt dokument som antydde att Jesus var gift. Och han menar att Jesus tal om att förlåta synder i själva verket avsåg ekonomiska skulder.
Religionshistorikern Jörgen Magnusson kan språket koptiska, vilket öppnar en värld av handskrifter från Bibelns tid.

Annons

I Mellanösterns ökensand, i gamla gravar som plundras av fattiga och i gömmorna hos privata samlare döljer sig ännu okända religiösa handskrifter från vår tideräknings början. Då och då dyker en upp på svarta marknaden och kommer till slut till forskarnas kännedom.

– Många har åsikter om religion, men få har läst skrifterna, säger Jörgen Magnusson.

Ännu mycket färre har läst dem på ett lika ursprungligt sätt som han; utan årtusenden och många översättningar mellan. Han är expert på det fornegyptiska språket koptiska, som hade stor betydelse i Mellanöstern före den arabiska erövringen på 600-talet. Många bibliska och religiösa handskrifter är skrivna på koptiska, även tidiga översättningar av Nya Testamentets texter som i original skrevs på grekiska.

Koptiska var språket i det antika papyrusfragment som blev känt 2012, där det antyddes att Jesus skulle ha haft en fru.

– Det bad de mig att översätta, säger Jörgen Magnusson.

Han kom fram till att texten i sig inte var ett bevis på att Jesus var gift. Även om man kan språket handlar mycket om tolkning, om vad dåtidens folk menade. Själv menar Jörgen Magnusson till exempel att Jesusord som man hittills ansett syfta på moraliska felsteg, som i Markus 12:1-12, liknelsen om arrendatorerna i vingården, egentligen gäller felhantering av rent ekonomiska skulder.

I Mose lag finns regler om att skulder skulle avskrivas med jämna mellanrum, som vart sjunde år, sabbatsåret, eller vart femtionde, jubelåret. Genom att nollställa ekonomin utjämnade man ekonomiska skillnader som, om de blev stora, födde sociala spänningar som kunde hota det judiska samhället. Men på Jesu tid hade man frångått bestämmelserna för att kunna göra affärer med den romerska ockupationsmakten.

– Nu gick man förbi Mose lag, vilket gjorde att människor fick gå från hus och hem. Jesus var liberal exempelvis vad gällde renhetsföreskrifter vid måltider, men när det gällde reglerna kring skuldavskrivning är han striktare än andra laglärde, säger Jörgen Magnusson.

Han menar att stora delar av NT i grunden handlar om juridik; det var först med Paulus som betydelsen försköts till ett synd- och trosperspektiv.

Själv kom han in på "antikvetar"-spåret av en tillfällighet. Han jobbade som schacktränare och läste filosofi, klassiska språk och bibelvetenskap i Uppsala. Han läste även psykologprogrammet på dagtid, vilket krockade med hans övriga liv.

– Då frågade jag professorn i religionshistoria om jag kunde skriva min uppsats där, för då kunde jag jobba kvällstid.

Samma samhällsglasögon som han riktat mot Jesus har han använt för att förstå de gnostiska evangelierna. Gnostikerna var kristna sekter som förföljdes och försvann på 300-talet.

– Gnostikerna såg att världen var hård och ond och tyckte inte att det rimmade med en god Gud. De menade att GT:s Gud, skaparguden, var en lägre stående varelse medan den sanna gudomen fanns bortom fixstjärnorna, säger Jörgen Magnusson.

På den onda jorden var människan fjättrad, och för att ta sig ur dess grymma grepp behövde hon hemlig kunskap från Jesus.

Länge trodde forskare att gnostikerna inte var intresserade av politik och etik, eftersom de var inriktade på att bryta sig loss från världen. Men Jörgen Magnusson har bland annat studerat det så kallade "Sanningens evangelium" och funnit hur vissa gnostiker, högt uppsatta i samhället, försökte påverka den romerska makten att ta filosofer som rådgivare för att lagen skulle tolkas insiktsfullt och barmhärtigt. De kritiserade enväldet och ansåg att styret måste vara kollektivt: bara tillsammans kunde människorna manifestera Guds vilja.

Han vet att tolkningen passar väl in i vår tids demokratiska tänkesätt.

– Men jag tycker om att retas. Och det är kul att läsa sådant som är förbjudet, säger Jörgen Magnusson och syftar på de utrensade gnostiska texterna.

Modernt klingar också hans idé kring skapelseberättelsen i Första Mosebok. Men han menar att det var så judarna läste berättelsen för tvåtusen år sedan, innan Paulus gav sig in i tolkningen. Synsättet att mannen skapades först har gött patriarkatet. Men "Adam" kanske inte var en man. Ordet betyder rätt och slätt "mänsklighet" och kan ha syftat på en androgyn människa - som sedan befanns vara mycket ensam.

– Enda sättet att råda bot på det var att klyva mänskligheten i två delar, manligt och kvinnligt, så att relationer skulle kunna uppstå, säger Jörgen Magnusson.

Så blir myterna förklaringar av varför saker är som de är, snarare än befallningar att hålla sig på sin plats. Tankarna öppnar perspektiv som går på tvärs mot traditionella uppfattningar, inte minst religiösa. Jörgen Magnusson har själv varit både troende och ateist i perioder. Men oavsett vilket är det grunderna som fascinerar honom.

– Jag är intresserad av vad vi tror på och varför vi gör det, säger han.

Nästa vecka: Möt Maths Bertell som ser in i de gamla asadyrkarnas värld.

Mer läsning

Annons