Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Spännande årgång konstskoletreor

KONST: Teman för samlingsutställningar brukar kunna mynna ut i allt och intet. När Konstskolans treor traditionsenligt ställer ut på konsthallen i Sandvikens Kulturcentrum, är temat och titeln ”Inslag i idyllen”.

Annons

Den som tydligast knyter an till temat, åtminstone som jag tolkar hans verk, är Erik Uddén. I katalogtexten för han ett resonemang om hur jakten på idyllen går vidare och hur "det vi lämnar efter oss blir påminnelser om samhällets utveckling och symboler för ett ogrundat förhållningssätt till vår omgivning".

Slututställningen för Konstskolan i Gävle. Här verk av Thomas Klintecorn (dödskallar) och bakom

I hans ”Reflections” och plastfilmer med höghus i nyanser av grönt, är det lätt att se Sveriges förfallande miljonprogramsområden. ”Reflections” består av en husfasad målad på en presenning, ett verk som uttrycker ett delikat vemod. Höghusen ser ut att vara på väg att upplösas i verket på plastfilmen, som om bilden är på väg att blekna bort på samma sätt som samhället har övergivit dessa platser.

Erik Uddén är den konstnär som fascinerar mig mest i denna utställning och jag ser gärna fler verk av honom. En annan favorit här är hans ”Mud mask”. En kvinna i badkaret med en lermask över ansiktet – en bild som samtidigt är vardaglig och främmande. Blicken är outgrundlig. Ett liv som tycks ha stelnat.

Porslinsobjekt av Amanda Kroon.

Amanda Kroon är även hon begåvad. Hennes små porslinsfigurer har vi sett tidigare, bland annat på Galleri Lars Palm. Muterade kroppar som förenar djur och människa, som kvinnan med två varghuvuden. Verken får sin spänning av hur den oskyldiga formen – porslinsfigurer på en liten flickas prydnadsbord – förenas med det förvridna innehållet.

Thomas Klintecorns skulpturer ger ett makabert intryck. Svåra att slita blicken från. Utmärglade torson som berättar en hemsk historia. I en box med kaffebönor ligger en kvinnokropp förpackad. En referens till hur människor i migrationens tidevarv blir handelsvaror?

Men det är Klintecorns ”I am a mortal” som är hans främsta bidrag till utställningen. En slank, alienlik gestalt med ett vitt och tomt anlete. Framför sig har hen ett antal masker, som kan tolkas som alla de identiteter som vår tid erbjuder människor. Du kan vara vem du vill, men du riskerar också att bli ingen i alla dessa val – eller vara någon som omvärlden vill att du ska vara.

Oscar Norlund visar ett måleri som jag har svårt att få grepp om, men ett av hans verk tycker jag om, målningen av två vita gestalter som rör sig över en äng mot ett skogsbryn som glider ut i skogens alla nyanser av grönt.

Svår att få grepp om är också Kerstin Hålldin, som dels visar bilder av tiggande romer, dels av konventionellt vackra sommarmotiv. De senare måste ses i relation till idylltemat för att bli begripliga. Avsiktligt idylliserade miljöer som kontrasteras mot eländet i romernas fattiga hemby.

Dels visas ett fallfärdigt hus i en sådan by, dels en tiggande EU-migrant på en svensk gata.

Jag tänker att det är den första versionen vi behöver se, den andra går att beskåda dagligen på gator och torg. Människan med utsträckt hand blir begriplig först när den andra bilden placeras intill.

Sammantaget är det en årgång konstskoleelever som tycks ha utnyttjat sin utbildningstid på bästa sätt.

KONST

"Inslag i idyllen"

Slututställning 2016, Konstskolan i Gävle

Utställningen pågår till och med 12/6

Torso av Thomas Klintecorn.

Mer läsning

Annons