Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Gunilla Kindstrand om utlyfta konsthallschefen i Gävle: "Kulturbråk är bra för oss"

/

Anna Livion Ingvarsson, chef för Gävle konstcentrum, har erbjudits en omplacering av sin uppdragsgivare Gävle kommun. "Jag är fortfarande i chock och väldigt, väldigt ledsen", säger hon själv till Arbetarbladet.
"Kulturbråk är bra för oss", skriver Gunilla Kindstrand i sin kommentar till striden kring Konstcentrum.

Annons

Det är något visst med kulturbråk. Som det som just nu pågår kring Konstcentrum i Gävle. Chefen, Anna Livion Ingvarsson, är arbetsbefriad på hittills okända grunder.

Oftast är det kulturinstitutionens paradox som är grunden för de här plötsligt uppflammande striderna. Mjuka, omätbara värden ska samsas med stenhårda, ytterst mätbara krav. Institutionen ska garantera konstnärlig höjd, utan att bli alltför smal. Här ska också signaleras publik bredd utan att det blir populistiskt. Lokal förankring finns också på önskelistan – men inte provinsialism. Och hela tiden förväntan på större leverans, spetsigare spets, trots att budgeten ter sig allt tanigare.

Kulturbråk svider, men de har en god sida då de bevisar att konsten och konstnärerna har en grundläggande betydelse för oss och vårt gemensamma. Gävle har under decennier försökt hålla svansen högt i kultur-Sverige och nämndes (framför allt förr) som ett tydligt föredöme i Sverige. Grunden lades på 1980-talet av de urstarka parhästarna Eva Gillström (s-märkt kommunalråd) och Kerstin Jacobsson (kulturchef). De satte en hög ribba med barnteaterveckor, etablering av Skottes, Folkteatern, Konstcentrum och så vidare. Deras argument och kunskap ekar fortfarande i diskussionerna, åtminstone för den som kan sin historia.

Läs mer av Gunilla Kindstrand: Hänsyn eller lättja?

Det var också till den guldåldern nuvarande kulturchefen, Kajsa Ravin, indirekt anslöt när hon kom till Gävle 2011.

– Precis som man bygger för elitidrott måste elitkultur få förutsättningar att visa vad den går för. Vilket inte betyder att publiken måste vara en elit, sa hon då.

För just Konstcentrum i Gävle har det väl gått sisådär de senaste åren. Profilerna har växlat och Anna Livion Ingvarssons år har varit kantade av debatter, främst kring urval och inriktning.

Det mest imponerande är att hon orkat. Något av en revansch fick hon genom att ta en avgörande roll i fristadslösningen.

Läs mer av Gunilla Kindstrand: Göran Palm uppdaterade Sverige

Kulturbråk står ofta på jäsning under lång tid, innan de exploderar. När det flammar upp förkläs de gärna till frågor kring till exempel arbetsmiljö eller personal. Åt det hållet verkar det luta också denna gång.

För Konstcentrum väntar sannolikt något alldeles nytt framöver. Många jublar. Några förtvivlar. Men bråk är bra.

Åtminstone i efterhand.

Mer läsning

Annons