Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Det omöjliga blir möjligt i utställningen med två av konsthistoriens stora konstnärer

/
  • – Många människor kan tycka att
  • – Eftersom den här bildvärlden är mycket mer levande i katolska länder än vad den är hos oss gör det att vi måste berätta om det på ett annat sätt, säger Christina G. Wistman, konstansvarig Jamtli.
  • Caravaggio målade heliga personer med modeller från gatan.
  • I onsdags öppnade
  • När utställningslokalen är nedsläckt krävs en ficklampa för att läsa utställningshäftet.
  • Caravaggio är känd för att ha målat några av de första verkliga stillebenmålningarna. En av dem är
  • De flesta verken som hänger i Exercishallen har tillkommit i en beställarsituation eftersom det inte fanns någon konstmarknad då som nu.
  • Det är det italienska tv-bolaget Rai och italienska konsthistoriker som har satt samman utställningen.

Utställningen initierades av en italiensk tv-station och har setts av över en miljon besökare. Nu är Östersund först i Norden att visa "Den omöjliga utställningen" med två av den europeiska konsthistoriens mest omskrivna konstnärer.
– Man skulle kunna säga att det har skapats en helt ny form av museum, säger Christina G. Wistman, konstansvarig på Jamtli.

Annons

De bibliska motiven tornar upp sig i mörkret. Upplysta bakifrån ser verken sagolikt mäktiga ut där de svävar fritt i dunklet. Det är visserligen fotografiska kopior, men tavlorna är i originalstorlek och projektet påkostat.

– Att visa verk som dessa ur furstliga och kyrkliga samlingar i en helt profan och sekulariserad miljö som Exercishallen är ett led i Jamtlis ambition att sänka trösklarna för upplevelsen av konst och design, säger Christina G. Wistman, biträdande museichef och konstansvarig på Jamtli.

Hon visar runt i lokalen, följer den kronologiska utställningen, den ena målningen mer ikonisk än den andra. Vi strosar förbi Caravaggios "David med Goliats huvud" och Rafaels "Madonna". Där finns också Johannes döparen och Petrus korsfästelse.

– Många verk kan man ju läsa berättelser om men här finns också mer profana motiv av Caravaggio, säger Christina G. Wistman.

Det är alltså konstnärerna Michelangelo Merisi da Caravaggio (1571-1610) och Rafael di Santo (1483-1520) som visas. Italiensk barock och högrenässans. Två olika temperament, två skilda tidsepoker. De var båda verksamma i Rom och beroende av beställningar från kyrkans män och furstar för att kunna leva på sitt konstnärskap.

– Det är likartade motiv men här får vi se Rafaels sublima verk tillsammans med de köttiga och realistiska Caravaggio. Det är Madonna och korsfästningar och nu låter jag kanske lite vanvördig här, men man får i alla fall chansen att jämföra de två konstnärerna, säger Christina G. Wistman.

Italienska tv-stationen Rai har fotat alla verk och ligger bakom utställningen. Den startades 2003 och i måndags invigdes den nordiska premiären där några av verken presenterades av ÖFK-spelare.

– Det är i praktiken en omöjlig utställning som har gjorts möjlig genom dagens fotografiska teknik. De här verken finns i palats, kyrkor, kapell och på museer. Vissa är fastmonterade och de har aldrig tidigare visats tillsammans och kanske inte ens funnits i samma rum. Genom att visa de här verken tillgängliggör vi konsten för alla. Man kunna säga att det har skapats en helt ny form av museum.

Vi fortsätter in i mörkret bland tavlorna i skiftande storlekar.

– Vi har velat visa målningarna som man ser dem i verkligheten, därför är de i originalstorlek. Här ser vi till exempel två målningar av Caravaggio som annars finns i kyrkan Santa Maria del Popolo i Rom. Här har man förmånen att gå in och ställa sig mellan verken.

Tror du att denna typ av utställningar kommer att öka?

– Traditionella konstmuser vill ju visa de riktiga verken men det här är ett fantastiskt sätt att tillgängligöra äldre måleri som många aldrig får se annars. Vi har valt ett antal verk av två konstnärer men man skulle ju lika gärna kunna välja motivkretsar, ett speciellt år eller en plats.

Har ni jobbat på det här viset tidigare?

– Nej, men däremot så visade Jamtli "Världens bästa konst" i form av kopior genom olja på duk eller skulptur, men då föredrar jag det här sättet. Det blir ett verk i sig. Fotografi är en reproduktionsform, förvisso, men det är också en konstart. Och det här blir ett nytt sätt att se måleri på duk.

Jamtli och Östersundshem står bakom utställningen och ÖFK och Länsförsäkringar Jämtland sponsrar.

Utställningen öppnade i onsdags, håller öppet onsdagar till söndagar och pågår till och med 25 augusti.

Läs också:

ÖFK bjuder in till galakväll – årets kultursatsning

Mer läsning

Annons