Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Konceptkonst om jordklotets tillstånd

Framtiden är grön anser konstnären Ragnhild Sandelius Brodow som undersökt hotet mot naturen och dess framtida möjligheter i utställningen ”Jordens gränser”.

Annons

På Kvarnen i Söderhamn huserar som bäst den konceptuella utställningen ”Jordens gränser” av konstnären Ragnhild Sandelius Brodow. Utgångspunkten är jordklotets framtid som behandlas ur två perspektiv. På bottenvåning belyser konstnären hotet mot naturen och på övervåningen står balans och jordens helande kraft i fokus.

Att bygga upp ett rum begreppsligt var essentiellt under arbetets gång berättar konstnären. Foto: Moa Lindstedt

I ett halvår har Ragnhild arbetar med utställningen vars idé hon fick under förra höstens klimatmöte i Paris.

– Jag kommer från en familj som varit väldigt ekologiskt inriktad men det var i och med Parismötet förra hösten som jag upplevde en slags nyväckelse. Något jag inte var ensam om, säger Ragnhild.

I utställningslokalens nedre våning möts publiken av ett luftigt rum med trädrötter som dinglar från taket till experimentell musik. Mitt i rummet står små statyer som konstnären döpt till ”Larmare” vars syfte är att uppmärksamma hotet mot jordens framtid och spegla den nyväckelse Ragnhild själv upplevt.

– Jorden har en historia, och en begränsning, som vi måste lära känna för att det ska bli förändring, säger konstnären.

Hotet har hon konkretiserat mitt i rummet i form av ett oljefat, som symbol för människans ohållbara nyttjande av naturens resurser. För att rama in konstverken i rummet, som tillsammans skapar ett skeende, har Ragnhild placerat tre fresker med jorden som motiv på varsin vägg . Målningarna är gjorda i al fresco, en muralteknik som härstammar från medeltiden som kräver att konstnären arbetar relativt snabbt innan den våta kalkputsen stelnar.

– Det kändes extra viktigt i och med temat att låta betraktaren kliva in en rumslig gestaltning, säger Ragnhild.

Statyer, fresker och inslag från naturen är återkommande i utställningen. Foto: Moa Lindstedt

Den utrotningshotade knubbsälen är en av många djur som uppmärksammas på galleri Kvarnens bottenvåning. Foto: Moa Lindstedt

På en vägg hänger även konstverk i collageteknik med motiv av utrotningshotade djur som kompletterats med en partitur som symboliserar motivets bakomliggande röst.

– Jag läste att var femte djur är utrotningshotat, det finns givetvis olika grader av det, men det fick mig att skapa dessa, säger Ragnhild.

Tillsammans med bonussonen Danny har Ragnhild arbetat fram ett musikstycke som kompletterar och förstärker de olika stämningarna i utställningen. Både mörkret i hotet och framtidens förhoppning har tonsatts. Mellan skiftningarna i musikstyckets stämningar hörs bruset från forsen utanför vilket väver samman naturen och livet som pågår utanför lokalen på ett väldigt passande och fint sätt.

Balans och läkekraft

På övervåningen fortsätter utställningen i en lugnare och positivare atmosfär. Här möts betraktaren av en konstinstallation i form av ett fältsjukhus med växter som symboliserar jordens naturliga balans och läkekraft. Runt om har Ragnhild placerat aloe vera växter i betongkrukor hon formgivit som tunna äggskal, och i hörnen har hon planterat växter i två krukor som fritt fått blomma ut till små ekosystem,

– Jag planterade dem exakt för ett halvår sedan, den 21 februari, och har inte öppnat krukorna sedan dess och titta hur de växt inuti. Det finns räddning att få, jorden pulserar av liv! Vi människor måste lyssna till naturen, säger Ragnhild.

Utställningen pågår fram till den 4 september.

Konstnären Ragnhild Sandelius Brodow anser att vi människor måste lyssna till naturen. Foto: Moa Lindstedt

Fältsjukhus, ekosystem och aloe vera finns bland annat på övre våningen som symboliserar jorden balans och framtid. Foto: Moa Lindstedt

Mer läsning

Annons