Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Gatan möter makten i ett kreativt möte under järnvägsviadukten

/
  • Ragnhild Sandelius Brodow har många ideer för hur den centrala men mörka platsen under järnvägsviadukten i Söderhamn ska kunna fyllas med kreativa möten.
  • Tre konstnärer som gärna jobbar i sten – Rabeaa Ibrahim och hans bror Murtada från Syrien, och Ragnhild Sandelius Brodow.
  • Rabeaa Ibrahim, känd syrisk skulptör som sedan ett halvår bor i Söderhamn.
  • Två skulptörer hittar alltid sätt att samtala över kulturbarriärer. Ragnhild Sandelius Brodow och Rabeaa Ibrahim använder skissblocket när orden inte räcker till.
  • Kulturarvet med hälsingegårdarnas tapeter och måleri finns också med i ideerna bakom Kulturstråket.
  • Murtada Ibrahim, är konstvetare och bror till Rabeaa Ibrahim.
  • En av föreningarna som lockats till järnvägsviaduktens kreativa miljö är Allkonst Kärlet. Mathias Ljung, ordförande, och Richard Viklund jobbar gärna med ljud.

Hur kan konsten användas för att skapa liv och trygghet i en mörk barriär som går tvärs genom centrala Söderhamn? Inflyttade konstnären Ragnhild Sandelius Brodow ser idel möjligheter för nya kreativa mötesplatser.

Annons

Sedan 2006 är nedlagda järnvägsviadukten genom Söderhamn kulturskyddad. Den är ett spännande arkitektoniskt byggnadsverk, på ovansidan en gång- och cykelbana men känns mörk och otrygg på undersidan trots att den knyter ihop maktens båda miljöer, Rådhustorget och förvaltningshuset.

Ragnhild Sandelius Brodow fastnade för den intressanta miljön och de olika rum som bildas av viaduktens stödpelare när hon tog en promenad i sin nya hemstad 2012. Men hon stannade inte vid att tycka det var fantastiskt utan tänkte ut en mängd olika projekt och ett metodprogram för att göra "Kulturstråk Järnvägsviadukten" till en kreativ plats för skapande möten mellan människor i olika åldrar och bakgrund.

"Färgernas Museum – Formens Galleri" respektive "Gatans Rum" heter de två utställningar hon tänkt sig under järnbalkarna. De ska utformas som tågfönster, upplysta utställningsskåp för konst i affischform. Den första är permanent och ska stimulera till ökade kunskaper om färg, rum och form, med en nedre del på affischerna som vänder sig direkt till yngre barn. "Gatans Rum" är ett galleri för tillfälliga utställningar, där ungdomar, föreningar, skolor med flera kan bidra med sina affischer.

Ljusspel där besökarnas rörelser, i till exempel parkour, sätter i gång färger och ljus är en annan idé som håller på att utvecklas för samma utrymmen.

Kreativa möten genom konsten har Ragnhild själv upplevt många gånger. Som när hon träffade den syriske skulptören Rabeaa Ibrahim första gången, när han efter en lång och mödosam väg korsat Europa för att komma till Sverige och Söderhamn.

– Det tog bara fem minuter och sedan pratade vi sten! berättar Ragnhild Sandelius Brodow om mötet på Konstkraft Ljusne.

Rabeaa är en välkänd konstnär i Syrien och var lärare på Fine Art College vid Damaskus universitet innan han tvingades lämna Syrien. På olika platser i Sverige finns delar av hans familj, och dottern bor i Egypten.

När man möts genom samma yrke har man alltid något att prata om, och när engelskan inte räcker till använder Ragnhild och Rabeaa Biltema-katalogen och egna teckningar som beskriver arbetsredskap och annat.

De två skulptörerna har nyligen varit i Borghamn vid Vättern för att hämta svensk marmor att använda till sommarens skulpturprojekt där Rabeaa, hans bror konstvetaren och konstnären Murtada Ibrahim, och Ragnhild arbetar själva och tillsammans med barn och ungdomar under viadukten.

– Det är bra kvalitet på den svenska marmorn. Jag har använt den tidigare, men då kallades den italiensk, för det lät finare, berättar Rabeaa, som trots den traumatiska flykten har lätt till skratt.

Eftersom platsen mitt i centrum inte har någon tydlig funktion i dag, finns alla möjligheter att fylla den med nytt innehåll. När Ragnhild Sandelius Brodow berättar bubblar det av idéer, och det är många föreningar som hängt på projektet. Picnic-plats, skapande verkstäder, odlingar– och redan nästa sommar kan det bli ett stenskulptursymposium med konstnärer från många länder i Söderhamn.

– Det här ligger i tiden på många sätt. Riksutställningar fick regeringens uppdrag att skriva en rapport om museerna och mångfalden 2014. Den visar att museerna måste ta sig utanför väggarna för att nå unga och bryta de sociala barriärer som finns. Här är platsen, "där gatans miljö möter maktens rum i ett kreativt samtal", säger Ragnhild Sandelius Brodow, och repeterar sin egen projektbeskrivning.

Söderhamns konstförening driver projektet under ledning av Ragnhild Sandelius Brodow, tillsammans med Bilda och Studiefrämjandet. Flera föreningar har hängt på idén att skapa verksamheter längs konststråket i sommar, som Närjord, Allkonst Kärlet, Konstkraft Ljusne med naturskyddsföreningen, Dibis och Musica Viva.

LÄS MER: Hitta alla artiklar på Nöje & Kultur här

Mer läsning

Annons