Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Frank Zappa fick Martin Skoog att spela marimba: "Det var som att upptäcka en ny färg"

Marimba är inte det vanligaste instrumentet att välja för en ung musikintresserad kille. Men Martin Skoog satsar hela sin karriär på att utveckla musiken för marimba. På onsdag kväll ger han en kammarkonsert i Hudiksvalls kyrka.

Annons

Det var egentligen en slump att Martin Skoog hittade till marimban, som räknas till de melodiska slagverksinstrumenten. Vägen gick genom Frank Zappas skiva "One size fits all", från 1975, med inledningsspåret "Inca Roads". Där spelar Ruth Underwood marimba.

– Fast egentligen har Zappa väldigt lite att göra med den musik jag spelar nu, som framför allt är klassisk musik, säger Martin Skoog.

Martin Skoog är hemma i Hudiksvall över sommaren för att plugga och ge några marimbakonserter.

Han är hemma i Hudiksvall för sommaren. I höst börjar han sista året på sin masterutbildning på kammarmusik/solistlinjen på Norges Musikhögskola i Oslo.

Marimba hör till slagverksinstrumenten – som trummor, pukor, cymbaler och vibrafoner.

–När jag hörde marimban var det som att upptäcka en ny färg. Den klangen och känslan försöker jag komma ihåg och förmedla när jag spelar för andra.

Ett av de stycken Martin Skoog kommer att framföra på konserten i Hudiksvall är Keiko Abes stycke

Halva vardagsrummet i föräldrahemmet på Slädvägen i Hudiksvall fylls just nu av instrumentet, som är flera meter långt och tillverkat i rosenträ. När han ska frakta det måste det plockas ihop i åtta väskor. Martin Skoog förklarar att det är ett ganska nytt instrument i dess 5-otaviga konstmusikaliska utförande. Det utvecklades av japanskan Keiko Abe i mitten av 1970-talet.

– Marimbaljudet förekommer faktiskt lite överallt, som i iphone-ringsignaler och tv-jinglar, säger Martin Skoog.

Hans egen musikaliska resa började i kulturskolan i Hudiksvall. Han spelade bland annat fiol, gitarr och piano innan han slog in på slagverk. Första steget var musiklinjen på Kapellsbergs folkhögskola i Härnösand. Martin beskriver folkhögskolan, med läraren Johan Eriksson, som ett "marimba-mecka".

Därefter blev det slagverksstudier på Högskolan för scen och musik i Göteborg och även lite privat för olika marimbasolister runtom i Europa.

Trots att det är ett udda instrument, i alla fall jämfört med fiol och piano, så finns det ganska mycket skrivet för det och rent tekniskt utvecklas spelet hela tiden.

–Det är häftigt att spela marimba just nu. Det är roligt att få vara med och undersöka instrumentets begränsningar och möjligheter.

Martin Skoog komponerar själv och ska faktiskt uruppföra ett stycke på "Ung kammarmusik i katedralen" i Linköping 23 augusti. Även äldre, klassisk musik för andra instrument skrivs om för marimba, som till exempel Johann Sebastian Bachs cellosonater.

–Jag försöker ofta få med ett stycke av Bach. Jag gillar kompromisslösheten i hans musik. Det är som att varje ton är avgörande, det ger en härlig känsla av koncentration, säger Martin Skoog.

Han tycker också om att spela tango, av bland andra Astor Piazzola.

–Jag får vara lite noggrann med den musik jag repeterar in, för den ska jag leva länge med, säger han.

Just nu repeterar han för en kammarmusikkonsert han ska ge i Hudiksvalls kyrka på onsdag kväll. Då bjuder han på några av marimbarepertoarens största pärlor, av bland andra Emmanuel Séjourné, Keiko Abe och Astor Piazzola. Crescenzo Grifone, organist i Hudiksvallsbygdens församling, medverkar vid pianot.

Martin Skoog ger också den konserten senare i sommar, I Forsa kyrka den 4/8.

Framtiden då?

–Jag har sett hur viktigt det är med bra pedagoger som vill undervisa, så jag vill gärna jobba med att få andra att upptäcka glädjen i att spela musik.

Mer läsning