Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Folkteaterns nya pjäs handlar om levande människor i länet

/
  • Anna Pareto, Victor Ström och Cecilia Wernesten från Folkteatern repeterar en scen i Framtiden i mig, i Ljusne Folkets hus.

Den 2 april är det premiär i Ljusne för Folkteaterns nya föreställning som ska turnera runt i hela länet. Kulturredaktionen fick en förhandstitt på en repetition.

Annons

Ett förväntansfullt sorl hörs i Folkets hus i Ljusne denna vardagskväll. Kaffekoppar klirrar och bullfaten töms medan Folkteaterns ensemble tillsammans med pjäsförfattare och regissör gör sig redo för en öppen repetition.

SE TV-KLIPP HÄR

I pjäsen "Framtiden i mig" är det människorna i Gävleborgs alla kommuner som kommer till tals. Den bygger på 50 omfattande intervjuer med länsbor, som sociologen Lotta Svensson och etnologen Mikael Vallström, Söderhamn, genomförde för några år sedan.

"Vad jag tror på? Islam."

"Jag tror på andar."

”Holmsveden. Har du varit där? Åk dit. Det kändes redan på 80-talet som stället som Gud glömde.”

Vem är du? och Vad tror du om framtiden? var frågorna som satte i gång berättelserna som nu blivit en pjäs av Erik Uddenberg, en av Folkteaterns nya konstnärliga ledare.

– Jag lyssnade på intervjuerna och jag gillade verkligen de här människorna. Det är en väv av röster som kommer fram. Här är en massa människor som på olika sätt försöker göra världen lite bättre, säger Erik Uddenberg.

Mycket återstår innan föreställningen är färdig. Skådespelarna Anna Pareto, Victor Ström och Cecilia Wernesten har manus i händerna som de då och då blickar ner i för att få replikerna rätt.

Cirkusartisten Fouzia (Fofo) Rakez testar ställningen där hon ska göra några cirkuskonster. Det går inte att fästa linorna i taket om man ska på turné och detta är första gången ställningen sätts upp i Ljusne. Men det känns bra.

Forskaren Lotta Svensson skrattar gott av igenkänning åt en scen med intervjuaren som sätter upp en bandspelare för att spela in en ortsbo.

LÄS MER: Forskningsexperimentet i Söderhamn har överlevt i 15 år

– Det som var överraskande och roligt när vi gjorde de här intervjuerna var att alla öppnade upp sig så mycket för en främmande människa. Det var väldigt lätt att få människor att berätta, säger hon.

"Ljusdal, Nordanstig, Gävle, Nairobi, Timmersdala, London..." Ortnamnen smattrar, gävleborgarna har många ursprungsorter. Somliga är födda här, en del har sedan bott på andra platser innan de flyttade tillbaka, andra har kommit hit av andra skäl.

”När jag går hem från jobbet på Sandvik…”

I bakgrunden hörs också en musikslinga, signerad Görgen Antonsson. På scenen kommer han sedan att ha med sig musikerna Lasse Feltblad, Simon Larsson, Ingela Lindkvist och Mimmi Ingelman Åslund.

Skådespelarna förflyttar sig mellan kaféborden, tilltalar publiken och testar sina repliker och rörelser på olika sätt. Regissör Kajsa Isakson går in och bryter och föreslår nya sätt att säga replikerna.

– Jag har verkligen längtat efter att komma i gång med repetitionerna. Det här är som ett orkestrerat verk av röster som berättar en historia. Verkligheten är oftast mycket mer spännande än fiktionen, säger Kajsa Isakson.

LÄS MER: Hitta alla artiklar på Nöje & Kultur här

Mer läsning

Annons