Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Folkdräktens framtid – att utmana och leka med traditioner

Att trotsa dräkttraditioner och vända ut och in på det normativa har blivit Ida Björs signum. I ett banbrytande möte av oväntade material, ifrågasättande av genus och internationella influenser träder en ny fängslande form av den svenska folkdräkten fram.

Annons

Konstnären och illustratören Ida Björs är ingen nybörjare inom dräktskapande. Redan år 2000 utmanade hon gränserna för hur en folkdräkt ska se ut genom att ställa ut tre nytolkningar på Hälsinglands museum i Hudiksvall, och därefter 2009 i Stockholm.

– Det är kanske inte alltid så bärbart men det finns mycket roligt med fokdräkter att bygga vidare på. Folkdräkten är lite naiv men samtidigt uttrycksfull, det finns så mycket regler om hur man ska bära den, regler som är spännande att ändra på och greja med. Jag har tittat mycket på gamla bilder och föremål för att få inspiration. Det är spännande att se hur folkdräkten förändrats, säger Ida.

Folkdräkt med en twist är kännetecknande för Ida Björs dräkter, här i form av renskinnsjacka med tatueringstryck från tidigare utställning. Foto: Moa Lindstedt

Oväntade och helst återanvända material är ett återkommande element i Idas folkdräkter. Fleece, gamla t-shirts, metallringar och bordsfiltar är bara några exempel på vad dräkterna är skapta i.

– Jag skapar gärna folkdräkterna i gamla material och det har blivit lite en del av grejen. Ett par knäbyxor i svart skinn finns i skisserna, men först måste jag hitta en bra gammal soffa i rätt material.

Tack vare uppväxten i Järvsö sitter folkdräktstraditionen i ryggraden. Den traditionella Järvsödräkten är svartvit och stram i formen med specifik huvudbonad, sjal och förkläde. I rak motsats till Ida Björs iögonfallande skapelser.

– Jag är uppvuxen på en bondgård, och med mycket folkdans. Dessutom höll min mamma på med dräktinventering på 80-talet så det har alltid funnits i bakhuvudet.

Själv bär hon folkdräkt endast sommartid vid speciella högtider som midsommar. Kreativt däremot bemöter hon desto oftare begreppet. Som bäst arbetar Ida med skisser till en ny utställning på Sidenväverimuseet i Stockholm planerad att äga rum hösten 2017.

– Jag är fortfarande i en fas där man inte riktigt vet hur det ska gå, jag skissar rätt vilt utan en direkt riktning, förklarar Ida.

Att blanda traditionellt könsbundna dräktkoder med internationella influenser är ett genomgående tema för Ida Björs i den kommande utställningen. Foto: Moa Lindstedt

I den kommande utställningen arbetar Ida mycket med att blanda nationella och internationella influenser i dräktkonstruktionen. Både asiatiska och amerikanska drag finns integrerade i plaggen. I tidigare projekt har hon mixat allt från samisk dräkttradition i renskinn till mönster i form av tatueringar för ta folkdräkten vidare in i 2000-talet.

– Just nu håller jag på med en Sverige-jacka! Det finns japanska jackor som är broderade på ett visst sätt som jag utgått från. Sedan tänker jag kanske använda mig av lodjuret som motiv. Och så blir det en del andra symboler för Sverige, som granar och landskapsvapen, säger Ida.

Genus är en annan ny infallsvinkel Ida arbetar i och med det här projektet. Den traditionellt kodade kvinnliga folkdräkten har i skisserna inspirerats och lånat drag av den manliga folkdräktens form.

– Jag funderar på att ta in det manliga i det kvinnliga och blanda ihop mer, kanske göra en unisex folkdräkt. Tidigare har jag ju bara gjort folkdräkter för tjejer, mest för att det är lättast att sy åt mig själv.

Som bäst skissar Ida fritt inför den kommande utställningen. Foto: Moa Lindstedt

Inspirationen till skisserna kommer naturligt för Ida som samtidigt arbetar med olika illustrationsprojekt. Risken för att kreativitetens och skaparlusten skulle sina ut är inget hon är orolig för. Att hålla isär de olika skapandeprocesser kan däremot bli knepigt.

Under de senaste åren har det blivit lite trendigt att sätta sin egen prägel på folkdräkten. Det handlar om att man vill göra begreppet till sitt tror Ida som själv enbart mötts av positiva reaktioner.

– Folkdräkten är ett rörligt begrepp och jag tycker om när det rör på sig och kommer till nya saker. Jag gillar inte när man bara säger att det är såhär det är. Då kan det ju lika lätt dö ut, säger Ida.

Att konstnärligt utmana en dräkttradition gör att gränslandet mellan mode och konst suddas ut. Det är också det som gör att traditionen utvecklas och folkdräkten som fenomen hålls vid liv.

Det traditionella vrids på i allt från små detaljer till oväntade material. Foto: Moa Lindstedt.

Konstnären och illustratören Ida Björs utmanar folkdräktens normer i ny utställning. Foto: Moa Lindstedt.

Mer läsning

Annons