Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Exakt tonträff i komedi med mörka stråk

RECENSION Den ljuvligt belägna Mellanfjärdens teater, med havet alldeles intill, hade i fredags premiär på en fransk fars med mörka stråk. Francis Vebers komedi från 1969, Le Contrat, har här fått titeln The Painkiller. Det är en riktigt rolig föreställning med ett minst sagt häpnadsväckande slut.

Annons

I pjäsen befinner sig två män, yrkesmördaren Ralph, spelad av Fredrik Hallgren, och självmordskandidaten Christer (Tomas Åhnstrand), på ett hotell. De bildar ett perfekt radarpar med skarpt kontrasterande personligheter. Deras rum ligger bredvid varandra och det finns en dörr mellan rummen.

Mitt emot hotellet finns en domstol och där pågår en rättegång under stort medialt och polisiärt pådrag. Yrkesmördarens uppgift är att sitta i hotellfönstret och skjuta. Självmordskandidaten är en fotograf på plats för att fotografera, men framförallt har han blivit dumpad av sin fru, spelad av Annie Lund. Hon har fått ihop det med sin psykiater (Figge Norling). Den dumpade fotografen ringer till sin fru och hotar att livet av sig om hon inte kommer, men hon vägrar, och så brakar det loss.

Stenhårde Ralph (Fredrik Hallgren) har blivit drogad av dr Wolf och kan inte stå på benen. Christer (Tomas Åhnstrand) tar hand om honom. Portiern (Martin Redhe Nord) gör sin egen tolkning av situationen.

Gissa om det blir struligt. Men kul. Med dagsaktuella anspelningar till terrorism och våldsbrott blir det nästan trovärdigt också. Och det är fantastiskt skönt att få skratta åt eländet.

För att komedi ska bli roligt krävs exakt tajming och skådespeleriet i föreställningen är värt all beundran. Den samspelta ensemblen missar inte en sekund. Därtill skänker Fredrik Hallgren sin roll Ralph en plastik som är fullständigt obetalbar, bara den är värd hela teaterbiljetten.

Johan Svangrens regi är välgjord in i minsta detalj, ingenting slarvas bort. På hotellet finns en portier, spelad av Martin Redhe Nord. Han är synnerligen intresserad av vad de två gästerna håller på med och drar gärna homoerotiska slutsatser. Men de situationerna undviker Svangren att blåsa upp. I stället får den hårdkokta mansrollen stå mot en mer mänsklig där den ensamme psykopaten Ralph bokstavligen avväpnas av den vänligt naive Christers behov av mänsklig värme, vänskap och kärlek.

Scenografin av Anna Olofsson ger det minimala scenrummet en atmosfär av gråbrunt landsortshotell. Här finns allt som krävs för att spelet ska fungera: telefoner att ringa i, dörrar att smälla, fönster att hoppa ut genom, badrum att hänga sig i och en garderob där det ryms en polis. I rollen som polis alternerar regissören själv och Pär Johansson. Musiken med stråkar av Niklas Medin förhöjer upplevelsen utan att störa. The Painkiller i Mellanfjärden är en teaterupplevelse som varmt kan rekommenderas.

Christer (Tomas Åhnstrand) har slagit en vas i huvudet på sin frus psykiater, dr Wolf (Figge Norling).

The Painkiller

Av Francis Veber

Regi och översättning: Johan Svangren

Scenografi och kostym: Anna Olofsson

Musik: Niklas Medin

Ljus: Claes Hilding

Medverkande: Fredrik Hallgren, Annie Lundin, Martin Redhe Nord, Figge Norling, Tomas Åhnstrand, Pär Johansson/Johan Svangren

Scen: Mellanfjärdens Teater i Mellanfjärden, Nordanstig

Spelas till 28.8

Mer läsning

Annons