Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

En skicklig gestaltning av operaklassikern

Åke Tylöskog recenserar operaföreställningen Carmen på Loses i Gustavsfors.

Annons

Tivoligruppen sjunger kvintett, William, Emma, Julia, Hannah, Martino. Foto: Åke Tyleskog.

Sedan sista helgen i juli 2010 har vi kunnat ta del i operaföreställningar på vad som nog måste betecknas som en av världens märkligaste opera-spelplatser, Loses, Gustavsfors på Finnskogen, ett par mil söder om Bollnäs. Undantaget i denna serie var förra året då ett annat musikevenemang ägde rum här just denna helg. Men nu är alltså Märit Bergvall tillbaks och med henne unga nyutbildade sångare och sångare under utbildning och hennes högst egna och originella regi som är anpassad till platsen med dess unika vridscen som skyddar publiken även vid regn och blåst.

Tidsperspektivet i hennes uppsättningar är ofta nutida, som när La Bohème utspelade sig i ett ockuperat rivningshus och Mozarts Don Juan på en Finlandsfärja. I nu aktuella operan Carmen svävar både tid och rum lite – att en tjurfäktare har en av rollerna förutsätter ju ett spanskt perspektiv, men att smugglarbandet här är ersatt av en resande tivoli-sällskap kan ju föra tankarna till zigenarnas, romernas, resande från plats till plats som jag minns det ännu från min barndom. Enligt dåtida svenska kommunallagar fick de bara vistas på en viss plats under begränsad tid, vilket återspeglas i Märits Carmen-regi.

Konstapeln (Per Lindfors) utreder en stöld ur en väska som Carmen ärstark misstänkt för betraktad av Remenado (William Davis Lind), Frascita (EmmaDavidsson), Dancairo (Martin Lissel) och Mercedes (Julia Andersson).  Foto: Åke Tyleskog.

Dessa förändringar i tid och rum återverkar dock inte särskilt mycket på musik och sång som den är noterad i Georges Bizets partitur. Korpralen/ här konstapeln Don José faller hjälplöst för den rebelliska och självständiga men också bråkiga Carmen och även Carmen är, ja, åtminstone intresserad av Don José. Snart nog efter en kärleksnatt börjar förhållandet knaka. Don Josés reaktion blir påfallande ofta ett våldsamt beteende vilket alltmer får Carmens känslor att svalna. Det har sagt om operan att den handlar lika mycket om Don José som om Carmen. I denna version är det helt uppenbart: det är inte Carmen som är problemet utan Don José, som vill utöva sin borgerliga maktposition över sin frihetstörstande käresta. Dock sviker han själv flickan han är förlovad med, Mikaela, som kommer med budskap från hembyn om hans mors sjukdom.

Som var och en vet slutar Carmen tragiskt – mordet på henne blir kulmen på deras misshälligheter. En stor del av operan är upprörda dialoger dem emellan till Bizets slösande rika musik. ”Orkestern” bestod av tre man, Jonas Lindgård, som medverkat vid samtliga föreställningar genom åren, Christian Sahlin, cello, och Ola Ottosson på ett riktigt piano, vilket märktes, allt helt professionellt av alla tre!

Hannah Körner var Carmen, briljant både i sång och spel som hon behärskade till fullo, hennes motspelare var Per Lindström som Don José, med påfallande vacker och naturlig tenor-röst. Flickan från hembyn, Mikaela, sjöngs av Evelina Stenvall, tjurfäktaren Escamillo av Anders Falbe samt sex roller och sångare i övrigt, alla skickligt gestaltade.

Samtliga sångare efter sista, tredje föreställningen på söndagseftermiddagen,alla med “fullt hus”: Anders, Erik, Emma, Julia, Julia, Per, Hannah, Martin,Evelina, William, Fabian. Foto: Åke Tyleskog.

Operan Carmen, Paris 1875.

Musik: Georges Bizet, text: H. Meilhac och L. Halévy efter en novell av P. Mérimée, svensk översättning.Regi: Märit Bergvall, scenografi: Anna Johansson.I rollerna: Carmen : Hannah Körner, Don José: Per Lindström, Micaela: Evelina Stenvall, Escamillo: Anders Falbe, Frasquita: Emma Davidsson, Mercedes: Julia Andersson, Remendado: William Davis Lind, Dancairo: Martin Lissel, Lillas Pastia de Morales: Fabian Düberg, Zuniga: Erik JohanssonMusiker: Jonas Lindgård, violin, Christian Sahlin, violoncell, Ola Ottosson, piano.

Mer läsning

Annons