Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

En kulturtant med attityd – Gudrun Sjödén om kvinnor, mod och män som bara pratar

/

För många är hon kulturtanten framför andra – en färgstark ikon för generationer kvinnor, en kulturbärare i ordets bokstavliga mening. Hennes kläder är inte bara alternativ till en strömlinjeformad modeindustri – att bära Gudrun Sjödén är att bära en attityd.

Annons

Gudrun Sjödén växte upp på en bondgård i Julita utanför Katrineholm – en liten flicka som dels tyckte om att sy och måla, dels blev skolad i en tuff verklighet där väder och politik kunde ställa till det rejält.

– Min pappa var bonde och således beroende av både vädret och regeringen, säger hon.

– Regeringen sätter priserna, vädret kan man inte påverka. Kanske är det därför jag har blivit lite av en risktagare – jag vet att det inte är så farligt att leva på en påver kvist ibland. I stället har jag vågat göra det jag vill göra.

Läs också: Succé för Gudrun Sjödén i Sollefteå – fullsatt när den nya utställningen invigdes

Själv valde hon den konstnärliga banan; 17 år gammal kom hon in på Konstfacks linje för textil och mode. Och på den vägen är det; 56 år senare står hon på ett litet kontor på Textilarkivet i Sollefteå och byter skor inför invigningen av utställningen "Gudrun Sjödén – 40 år av inspiration".

Det är bekväma, röda sandaler med en slejf över vristen.

– Det här med högklackat, säger hon och vrider lite på foten så den glider ned i den platta skon.

– Skor, precis som kläder, ska vara komfortabla. Man ska kunna röra sig fritt. Högklackat kan man inte springa i.

Läs också: Legendarisk designer besöker Sollefteå – Gudrun Sjödén kommer till Textilarkivet Västernorrland

Det mode som lanseras av många varuhus är kläder för trådsmala midjor och slanka ben – ett ideal som utesluter en stor grupp kvinnor. Gudrun Sjödén har ett annat anslag – kläder för alla kroppsformer, vilda färger och djärva mönster, kombinationer av naturmaterial, etniskt traditionellt och modernt på samma gång.

– Det finns ett inre värde i kläderna. Som företagare har jag framhållit att det är viktigt att kvinnor inte bara finner sig i det här typiskt kvinnliga, säger hon.

– Att vilja stå på egna ben, att våga sticka ut. Det är viktigt, att inte hamna på den traditionella kvinnoplatsen. Men det har hänt saker, framför allt med 80- och 90-talisterna, de är mycket mer feministiska och pro.

När Gudrun Sjödén inledde sin karriär ville väldigt få butiker köpa hennes kläder.

– Men det var desto fler kunder som ville ha. Kvinnor har anammat det jag har gjort, det känns faktiskt helt underbart. För mig handlar det också om att påverka samhället, inte bara stå bredvid och tro att någon annan ska fixa alltihop.

1976 öppnade hon sin första butik på Regeringsgatan i Stockholm. I dag är företaget internationellt etablerat med en omsättning på en halv miljard och 230 anställda. Den övervägande delen är kvinnor.

– Jag har över åren anställt många människor i företaget – och gått på bästa kompetens. Det har blivit väldigt många kvinnor, säger hon.

– Som jag upplever det är män generellt bra på att prata. Kvinnor pratar mindre men levererar väldigt mycket. Vill du ha någon som snackar ska du välja en man, men vill du ha något gjort ska du välja en kvinna!…

Mer läsning

Annons