Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Direkt från Venedigbiennalen till Umeå

/
  • Migrationen har sysselsatt John Akomfrah i decennier. PRESSBILD.   John Akomfrah
  • I mer än 30 år har John Akomfrah genom sin konst och sina filmer skildrat den afrikanska diasporan i Europa. ARKIVBILD.   Victoria Will/AP/TT

I sin konst återkommer den ghananskbrittiske konstnären John Akomfrah till migrationen och till havet. Till årets Venedigbiennal, men också till Bildmuseet i Umeå, gjorde han filmverket "Vertigo sea".

Annons

Alla som lämnar sitt land, av tvång eller egen fri vilja, gör det i förhoppningen om ett bättre liv, konstaterar John Akomfrah. Om migranternas barn 20 år senare återvänder till föräldrarnas hemland för att slåss för Islamiska Staten är det för att något gått allvarligt fel.

I England är John Akomfrah ett mer välkänt namn än i Sverige, inte minst efter sin hyllade BBC-dokumentär om Martin Luther King häromåret. I sitt konstnärskap har han i flera decennier ägnat sig åt en av samtidens mest angelägna frågor: migrationen. Som barn till en ghanansk utvandrare på 1960-talet tycker han sig inte ha något val. Hans pappa blev ett offer i självständighetskampen på 1960-talet och hans lika politiskt engagerade mamma var tvungen att fly för att inte möta samma öde.

Men motiven är inte enbart självbiografiska, han ser också migrationen som en "utopins nyckelfråga".

– Ingen väljer att fly med målsättningen att skapa problem eller av vilja att dö. Det handlar om en tvångsmässig utopi, och det intresserade mig. Jag är intresserad av det som Shakespeare kallade "vår personlighets goda sidor", av våra goda skäl för att göra något – även om det slutar i något dåligt.

Intervjun sker på telefon från Barbados. Strax före avfärden till Umeå, där "Vertigo sea" nu ska visas, filmar John Akomfrah för ett kommande verk som uteslutande ska fokusera på flyktingbåtar. Sådana finns även i "Vertigo sea" även om perspektivet är mycket vidare. Den drygt 50 minuter långa trekanaliga filmen fokuserar både på havets skönhet men också på dess skräck. Berättelsen rymmer såväl 1600-talets slavhandel som de vietnamesiska båtflyktingarna under 1970-talet och dagens drunkningsoffer, men också valar.

Utifrån kärlek?

– Åh ja. Det kan man kalla det, säger John Akomfrah och berättar om hur den brittiske poeten och skådespelaren Heathcote Williams diktsamling "Whale nation" förändrade hans liv som pojke.

I många av sina filmer har han använt späckhuggarnas sjungande läten. När han nu för första gången har med både bilder på valarna och deras sång är det en gammal pojkdröm som går i uppfyllelse. Bilderna ackompanjeras också av skådespelare som läser stycken ur "Moby Dick" och "Whale nation".

Många av bilderna från "Vertigo sea" är förföriskt vackra. John Akomfrah talar om sin jakt "på det sublima", men tycker sig inte ha förskönat vare sig skräck, slaveri eller död.

– Det handlar om en dubbel bild, om det som är vackert och fruktansvärt på en och samma gång. Det var den kvaliteten jag ville åt.

Mer läsning

Annons