Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Valet av Sara Stridsberg applåderas

/
  • Sara Stridsberg ersätter författaren och översättaren Gunnel Vallquist på stol på nummer 13. Hon tillträder vid Akademiens högtidssammankomst den 20 december i år.

Med Sara Stridsberg får Svenska Akademien sin första ledamot född på 1970-talet och en djärv författare på stol nummer 13.
Kärleken till litteraturen fick henne att tacka ja men beslutet var inte helt enkelt.

Annons

Sara Stridsberg befann sig på Finlandsfärjan, och hade fullt fokus på att försöka få i sina barn lite mat när hon blev uppringd tidigt på torsdagskvällen.

– Det var ett väldigt svårt beslut av många olika skäl, men det slutade med ett ja. Jag tror att jag har sagt ja för att litteraturen intresserar mig så mycket, litteraturens plats i världen och litteraturens plats i människan, säger hon efter att just ha kommit fram till Helsingfors.

Hon tänkte på Birgitta Trotzig och på andra författare som suttit i Akademien men framför allt på huruvida det är möjligt att fortsätta med det egna författarskapet.

– Jag dör om jag inte får skriva, det är det enda jag ska göra, och det enda jag är riktigt säker på. De har försäkrat mig att det enda de vill är att jag ska fortsätta göra det jag gör, fortsätta skriva böcker och pjäser.

Om Stridsberg inledningsvis var osäker så är akademiledamöterna desto mer belåtna med sitt val.

– I år har vi haft möjlighet att diskutera länge och det har varit nyttigt. Hon är en annan röst. Hon förnyar också Akademien åldersmässigt, säger Tomas Riad, Svenska Akademiens tillförordnande ständige sekreterare.

Sara Stridsberg, 43, debuterade 2004 med "Happy Sally", en roman om den kanadensiska kanalsimmerskan Sally Bauers liv men framför allt om besatthetens pris och väsen. Sedan dess har hon skrivit skimrande vackert, ofta om de utsatta och åsidosatta.

I den senaste romanen, "Beckomberga. Ode till min familj", skildrade hon den förtalade gamla mentalinstitutionen som en plats som trots allt gav skydd.

I "Drömfakulteten" utgick hon från Valerie Solanas, mest känd som kvinnan som skrev Scummanifestet och som sköt Andy Warhol. I Stridsbergs berättelse blir hon ett trasigt och tragiskt underbarn på väg mot undergång.

– Hon har ett väldigt lyriskt författarskap, även när hon skriver prosa. Varje gång man läser henne är det som att gå in i en egen Sara Stridsberg-värld, säger Anna Williams, professor i litteraturvetenskap vid Uppsala universitet och ledamot i De Nio. Hon applåderar Akademiens val.

Det gör även Rakel Chukri, kulturchef på Sydsvenskan som utsåg "Drömfakulteten" till 00-talets bästa svenska roman.

– Hon är en av våra starkaste och mest intressanta författare, det är klart att hon ska sitta i Akademien, säger Chukri som också gläds över att institutionen nu väljer in "en av de mest radikala författare vi har".

– En av hennes styrkor är att hon också jobbar för att riva ner den borgerliga fasaden, det finns så mycket kamp i hennes böcker, hon är älskad av andra författare och accepterad av borgerligheten samtidigt som hon kanske bekämpar den inifrån, säger Rakel Chukri.

Författarkollegan Eva Ström tror att Stridsberg kan fortsätta skriva som tidigare.

– Katarina Frostenson var ju också väldigt ung när hon kom in och har utvecklat sitt författarskap på ett fantastiskt sätt. Jag är övertygad om att Sara Stridsberg kommer att göra samma sak, säger Eva Ström.

– Det är ett jättebra namn, det tror jag alla tycker.

Mer läsning

Annons