Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Digitala stjärnor regerar på papper

/
  • Youtube-fenomenet Pewdiepie (Felix Kjellberg) gav nyligen ut sin humorbok som driver med visdomsord,
  • Felix Kjellberg, alias Pewdiepie, är världens högst betalda Youtubestjärna.
  • Pewdiepie (Felix Kjellberg) poserar med beundrare på Åhlens i Stockholm under sin boksignering.
  • Clara Henry.
  • Många Youtube-stjärnor har gett böcker under 2015. Två av dem är amerikanerna Tyler Oakley och Grace Helbig.
  • Ungdomar poserar med vaxversioner av de populära brittiska Youtubarna Zoe Sugg, trea från vänster, och hennes pojkvän Alfie Deyes, längst till höger, på Madame Tussauds i London.

Ryktet om bokens sjunkande status i den digitala eran verkar överdrivet. En efter en ger internets superstjärnor ut vanliga böcker i papper. Och de säljer.

Annons

LITTERATUR – Det blir mer seriöst med en bok. Man har ju alltid vetat att inte vem som helst får eller kan skriva en bok.…

Det säger Clara Henry, Youtube-fenomen och numera även författare till boken "Ja jag har mens, hurså?" som kom ut i september och redan har sålt i 20 000 exemplar. Och hon är långt ifrån ensam. Det senaste året har det varit en fullständig boom av Youtube-stjärnor som gett ut traditionella böcker.

Senast i raden är svenske Felix "Pewdiepie" Kjellberg som nyligen kom ut med humorboken "Den här boken älskar dig". Förra helgen signerade han den på Åhléns i Stockholm inför ett fan-uppbåd som skulle göra de flesta popband avundsjuka.

Clara Henry tycker att boken har ett särskilt mervärde:

– Boken är lite som merchandise – man kan följa och vara ett fan, men man kanske också vill ha något konkret som visar att man är ett fan. En bok fungerar som merch, men mer som ett utbyte än vad till exempel en t-shirt gör. Boken har jag ju skrivit till den som köper och man kan ha den hemma i bokhyllan. Man är med i klubben, säger hon.

Youtubarnas böcker spänner över hela genrespannet; allt från humorböcker med tips på galna upptåg till allvarliga skildringar om att komma ut som gay i en djupt religiös familj. Oavsett inriktning verkar böckerna utgöra en stor lockelse på fansen. Enligt Tove Leffler på branschtidningen Svensk Bokhandel har boken fortfarande en särskild status.

– Boken står för något annat. Befinner man sig i den digitala världen blir boken ännu mer mytomspunnen, säger hon och fortsätter:

– Och Youtubarna vet ju att ju fler sätt man kan synas på, desto bättre är det.

Hon bekräftar att boken som sådan mår ganska bra i dag efter några tuffa krisår. En del av förklaringen är att satsningar på barn- och ungdomsböcker gett resultat och att branschen tvingats tänka nytt och hitta författarskap på nya ställen för att få klirr i kassan. De omåttligt populära Youtube-stjärnorna är ännu en sådan väg.

– Kändisar har alltid varit intressanta, till exempel när det gäller kokböcker. Men det är ju lite nytt att man tar in podcastduon Hanna & Amanda att skriva en romantrilogi. Nu är de ju inte Youtubers, men poddare och bloggare kommer också från en annan digital värld. Jag tror att vi kommer att se väldigt, väldigt mycket mer av det framöver, säger Tove Leffler.

Samtidigt börjar en del fråga sig om boomen med Youtube-stjärnor med bokkontrakt redan är över. Många fans blev besvikna när den populära skönhetsvloggaren Zoe "Zoella" Sugg visade sig ha anlitat spökskrivare till sin roman. Hennes pojkvän och kollega Alfie Deyes blev i sin tur anklagad för att ha plagierat en annan populär bok. Och om fansen upplever att den autenticitet som de förknippar med "sina" Youtubers är hotad, är de inte nådiga.

Kanske nästa hajp för förlagen blir de Youtubare som faktiskt videobloggar om – böcker. Booktubers som de kallas, tipsar kunnigt och insatt om böcker de gillar och har en stor följarskara även om den inte kan mäta sig med stjärnor som Pewdiepie och Zoella.

Flera förlag har låtit sig inspireras genom att starta egna boktipsarkanaler med små följarskaror, bland andra Rabén & Sjögren och Hachette. Men förlagens fokus på att sälja böcker har stark konkurrens av boktubarnas vänskapliga tilltal.

Som Sanne Vliegenhart, som driver kanalen "Booksandquills", säger i en intervju med tidningen Vi Läser:

– Jag väljer framför allt att prata om böcker som jag själv är intresserad av, säger hon och tillägger att hon märkt att hon och andra boktubare bidrar till att öka läsintresset bland sina följare.

– En riktigt bra booktuber får tittaren att vilja gå hem och plocka upp en ny bok.

Mer läsning

Annons