Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Blodiga bästsäljare – författarna allt viktigare på kriminella omslag

/

– Genren har blivit så stor och spretig att den kan innefatta allt från traditionella polisromaner till spökhistorier.
Det säger Karl Berglund som forskar kring den svenska deckarvågen.
Nu senast har han tagit en närmare titt på böckernas omslag. Bland annat noterar han att författare allt mer lanseras som varumärken, och att kvinnorna ler mer än männen.

Annons

Innan Karl Berglund började doktorera läste han faktiskt inte så mycket krim. Men den svenska deckarvågen intresserade honom som fenomen, och svallade som mest när han började sin forskarutbildning 2011.

Berglund är den tredje i Sverige som doktorerar på svensk kriminallitteratur, men den förste som fördjupar sig i den samtida deckargenren. Det finns alltså luckor att fylla.

Deckarvågen började ta fart med Mankell, Nesser och Edwardson i slutet av 1990-talet. Liza Marklunds debut 1998, med feministiskt patos, var en vändpunkt.

– Då etablerades en bild av att svenska deckare var något annat, mer aktuella, det som kallas nordic noir med inslag av samhällskritik, även om jag tycker att det stämmer bara delvis, säger Karl Berglund.

Med Liza Marklunds böcker inträffade en förskjutning av det svenska läsandet. Tidigare hade brittiskt krim dominerat de svenska listorna, nu blev det mera av svensktoppen. Författare som Anna Jansson, Mari Jungstedt, Karin Wahlberg, Viveca Sten med flera följde i spåren och blev storsäljare.

Johan Theorin förde inte det övernaturliga. Och Stieg Larsson skrev Millennium-serien 2005–2007.

– När jag började forska 2011 var Stieg Larsson som mest aktuell. Han hade slagit igenom i USA. Då befann vi oss mitt i vågen, nu är det något lugnare utomlands, säger Karl Berglund.

Han konstaterar att deckargenren blivit spretigare. I de flesta bokbutiker finns avdelningar för romaner, fakta och spänning. Det senare är alltså ungefär en tredjedel av utbudet och kan spänna över allt från skräck och psykologiska thrillers till diskbänksrealism och böcker med övernaturliga inslag.

– Chick lit, romance, erotik och fantasy börjar dyka upp också. Genren har börjat rymma så mycket att den blivit svår att ringa in.

I maj kom andra delen av hans doktorsavhandling. Den finns som bok och heter Mordförpackningar, med underrubriken: Omslag, titlar och kringmaterial till svenska pocketdeckare 1998-2011

I maj kom andra delen av hans doktorsavhandling. Den finns som bok och heter Mordförpackningar, med underrubriken: Omslag, titlar och kringmaterial till svenska pocketdeckare 1998–2011

Karl Berglund har valt att studera pocketböcker, som ju säljer i störst upplagor. Från början var det mest formgivningen av omslagen som intresserade honom, men som så ofta när man granskar något noga så hittade han mycket annat som var intressant – marknadsföringen av författare, sättet att använda uppskattande recensioner.

– Förpackning är intressant eftersom den är en viktig del av marknadsföringen. Och inkomsterna från deckare är viktiga för förlagen. Därför lägger de mycket krut på hur böckerna ser ut.

Omslaget på Berglunds egen bok är en studie i deckarschabloner – dova färger, dramatiska skärsår över titelordet, bloddroppar och ett positivt omdöme om författaren ur en rikstidning med cred. På inviksfliken finns uppskattande recensioner av Berglunds tidigare bok Deckarboomen under lupp.

Under perioden 1998 till 2011 kunde han se hur omslagen blev mer genomarbetade, hur författarna tog allt mer plats och lanserades som varumärken med tydliga logotyper. Det gäller att markera genre, men samtidigt sin särprägel.

– För författarna gäller det att sticka ut, och samtidigt passa in. Att ha med klichéerna, och samtidigt odla sin särprägel. Det är vanligt att folk hittar sin författare och läser allt av henne eller honom. Författarna skriver långa serier med samma huvudpersoner, och vi hittar böcker med karaktärer vi gillar, eller som vi gillar att ogilla, säger Karl Berglund.

Därför presenteras författarna personligt på omslagen jämte deras tidigare böcker. Ibland syns också reklam för de böcker som är på gång.

Och även om spänningslitteraturen blivit allt mer spretig så är fortfarande den gemensamma nämnaren att det finns ett mysterium med, nästan alltid är det ett eller flera mord som ska lösas.

Tredje och sista delen av Karl Berglunds avhandling kommer att handla om själva motiven, om varför folk mördar i böckerna – kärlek, pengar, svartsjuka, sex … Det blir nog dock ingen bok utan en längre artikel. Han har bara ett år på sig innan det är dags att disputera.

RECENSION Thriller om tsunamin som splittrar familj

RECENSION Bomb exploderar i Oslo, igen

RECENSION Åter på Gotland med tunn soppa

RECENSION Han gör polisschablonen intressant

RECENSION Alldeles för krånglig upplösning

Mer läsning

Annons