Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

16. Övermänniskan in - ut

/

Nietzsche blev modefilosofen bland Europas intellektuella och konstnärer under 1890-talet. Hamsun, Strindberg, Ola Hansson och Brandes.

Annons

16. Ett år till Strindberg

Nietzsche var en symbolgestalt som relativt få förstod, men idealisk för tidens individualism och ensamhetsdyrkan. Strindberg brevväxlade redan 1888 med den tyske filosofen och hade planer på en litterär skola med Nietzsche.

Den förverkligades inte och Nietzsche gick in i sitt mörker, men Strindberg producerade. Tre enaktare, Den starkare, Paria och Samum. Romanerna I havsbandet och Tschandala. Litterärt var övermänniskan dramatisk laddning från början, en laddning av det mänskligt möjliga.

Romanen Tschandala, på ytan ett antiziganskt utrop där magister Törner behärskar de besegrade i provinsen Skåne. En övermänniska i egen rätt. Men Strindberg låter honom gå under i samma stund som han segrar (över zigenaren). Nietzsches omöjliga dubbelhet faller, den styrka som inte uppskattar svaghet faller. Övermänniskan blir undermänniska om hon begagnar makten.

Som vanligt hos Strindberg går rollerna dialektiskt in i varandra och man kan säga att med detta lämnar han Nietzsche. Som han lämnar Axel Borg, fiskeriintendenten och intelligensaristokraten, att sjunka död ner till det dyiga bottenliv han föraktfullt ser som lägstpinnen i evolutionsstegen. Detta i romanen I havsbandet. Tron på övermänniskan besegrar sig själv, dramatikern Strindberg besegrar ideologen.

Jan-Olov Nyström

Mer läsning

Annons