Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Kritik mot teaterns nya villkor

Annons

I en dokumentär som sänds i Sveriges Television på fredagskvällen får landets teaterchefer svidande kritik.

I Teaterdirektörerna som visas i K Special framställs teaterchefskulturen i Sverige som maktfullkomlig och näringslivsinspirerad, även på mindre landsortsteatrar som Dalateatern och Folkteatern Gävleborg.

Som exempel tar man Peter Oskarson som avgick som chef för Folkteatern i Gävleborg när Skatteverket inte godkände hur teatern ersatt hans företag för regi och andra konstnärliga uppdrag. Göran Stangertz, som lämnade vd-posten för Helsingborgs stadsteater för att enbart vara teaterchef och konstnärlig ledare efter en liknande skattelösning, är ännu ett exempel.

Grunden till den nya chefskulturen hittar man enligt programmet bland annat i hur stadsteatrarna har hanterats av sina huvudmän, kommunerna. På 1990-talet lade flera kommuner teatern under samma koncernliknande tak som de vinstgenererande kommunalägda energibolagen. På så sätt kunde energibolagens vinst kvittas mot teaterns ständiga underskott, och teatern blev ett slags skalbolag för att slippa vinstskatt.

I dokumentären återkommer flera röster till det paradigmskifte som kom med Ingrid Dahlbergs tid som Dramatenchef i slutet av 1990-talet, från en konstnärligt till en ekonomiskt styrd teater, med vinstdrivande aktiebolag som förebild. Villkoren för teaterns personal förändrades drastiskt när de fasta anställningarna minskade dramatiskt och anställningsskyddet i princip försvann.

Elin Viksten/TT Spektra

elin.viksten@ttspektra.se

Mer läsning

Annons