Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Kreativa matentreprenörer för jobb i glesbygd

Valrörelsen i Hälsingland handlar om utveckling och framtid. Om jobben helt enkelt. Att arbetstillfällen är avgörande för att bo utanför storstäderna är alla överens om.
Men för att ett arbetstillfälle ska bli till krävs det en kreativ och vågad entreprenör.

Annons

Speciellt i glesbygd.

Dagens näringslivsbilaga är fylld till bristningsgränsen med kreativa matentreprenörer. Det är respekt!

Regeringen har pekat ut just lokalproducerad mat ett tillväxtområde i glesbygd. Och i måndags korades årets matlandethuvudstad av jordbruksministern, som i år gick till Östersund. Nästa år kan det vara Hälsingland som får priset.

Livsmedelsförädlingen ökar stort i Gävleborg. Så även gårdsbutikerna. Från 2007-2009 ökade antalet gårdar med livsmedelsförsäljning med 47 procent. Och gårdar med livsmedelsförädling ökade med 136 procent.

Vi blir allt mer medvetna om vad vi stoppar i munnen. Från självhushåll har vi gått till storskalig matproduktion och nu är vi på väg tillbaka igen. Vad vi äter blir allt viktigare.

Vem trodde för 20 år sedan att hemkärnat smör och hemgjorda korvar skulle bli högsta mode igen?

Det finns naturligtvis några utmaningar att övervinna innan den lokala matproduktionen och förädlingen står för flertalet jobb i landskapet.

En tillräckligt stor men inte för stor marknad lokalt är en svårighet. Många matbutiker kräver större leveranser än vad en enskild företagare kan leverera.

Eller så är de större livsmedelskedjorna inte intresserade av lokala produkter. Motsatsen går att hitta i artikeln om Ica-handlaren i Hudiksvall som vill sälja mer lokala varor. Reportaget från Bondens egen marknad i Gävle visar också att det går alldeles utmärkt att vara en lite mindre producent så länge man samarbetar med andra producenter för att nå kunden.

Men även möjligheten att få vara med i en upphandling av mat till skolor och äldreboenden i närheten är viktigt, för barn, gamla och företagarna. Något som bara är i sin linda.

Ju närmare slutprodukten man kommer i förädling, desto bättre för bygden och ju fler jobb blir det lokalt. Livsmedelsförädling och gårdsbutiker ger möjlighet till nya jobb och att kompetens stannar och utvecklas lokalt.

Dessutom ger det ett tillfälle att skapa just det som mathantverkarna gjort i Jämtland.

Där är det en turistattraktion att resa runt, smaka, lyssna till matföretagarna och klappa på korna som mjölken till osten kommer från.

I veckan presenterades målsättningen för turismen de närmaste 10 åren. Och med målet att turismen ska skapa 60000 nya jobb, många av dem utanför storstäderna så behövs de lokala mathantverkarna.

Lokal mat är en turistattraktion.

Det som saknas är möjligheten för gårdsförsäljning av alkohol.

Lokala bryggerier, eller för den delen destillerier som Mackmyra Whiskey har idag ingen möjlighet att sälja sina varor i samband med besök och provsmakningar.

Det skulle betyda mycket för näringen.

Arbetstillfällen skapas lokalt.

Av entreprenörer.

De finns i dagens näringslivsbilaga.

Läs, njut och inspireras!

Mer läsning

Annons