Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Kontrasterna möttes

/
  • Oväntat möte. Zarah Leander (Margaretha Dahlhamn) och Alice Babs (Karin Frölén) möttes i en kabaré på scenen i Årskogen, Gnarp för en kväll.

Sångerskorna Margaretha Dalhamn och Karin Frölén lät på måndagskvällen Zarah Leander och Alice Babs mötas på scenen i Årskogen i Gnarp.

Annons

Zarah Leander (Margaretha Dalhamn) och Alice Babs (Karin Frölén) berättade om sina liv, gruffade med varandra och sjöng sina kända sånger till Jan-Erik Sandviks ackompanjemang. Zarah klagade över att hennes egen pianist Arne Hülphers inte fanns på plats men fann sig så småningom i situationen.

Karin Frölén inledde med I vårat gäng och fick genast publiken med sig. Sedan gjorde Margaretha Dahlman en dramatisk entré som Zarah och drog i gång med Vill ni se en stjärna, se på mig. Med hjälp av utspel, röst, smink, peruk och kostym uppnådde hon en så förbluffande likhet med Zarah Leander att det nästan blev otäckt.

Karin Frölén ser inte ut som Alice Babs men hennes lätta sopran fungerar utmärkt i de kända sångerna och hon lyckades förmedla någonting av den okonstlade naivitet och glädje som förknippas med Alice Babs.

De båda stjärnorna var verksamma under samma tidsepok men hade vitt skilda uttryck och uppträdde aldrig tillsammans. Idén att låta dem mötas på scenen framhäver kontrasterna dem emellan. I föreställningen går Zarah på i dominant primadonnestil, medan Alice kvittrar på utan att låta sig tryckas ner. Närmare paus ryker de båda donnorna ihop om någon struntsak men de försonas och sjunger en duett.

Bland de sånger som framfördes var Memoarsång, skriven till Zarah Leanders 50-årsdag 1957. I den nämns ingenting om hennes filmkarriär i Nazityskland. Hennes tyska filmer och sånger tas upp i föreställningen, men utan att hennes förhållande till nazisterna diskuteras.

Karin Frölén som Alice Babs lyckades få publiken, drygt 30 personer, att sjunga allsång i Droppen dripp och droppen drapp. Hon gjorde också en skönt svängig tolkning av Duke Ellingtons Oh mighty God. Varpå hon fick Zarah Leander att motvilligt gunga loss i jazziga rytmer …

Det var en fantastisk föreställning men också lite sorglig. För frågan är om så särpräglade artister som Zarah Leander och Alice Babs skulle få möjlighet att komma fram i dag. Likriktningen är för stor och konkurrensen för hård.

Karin Kämsby

Fotnot: Margaretha Dalhamn är aktuell i Norrlandsoperans uppsättning av Dancer in the Dark som har premiär i Umeå den 15 oktober och kommer till Sundsvall den 8 och 9 november.

Mer läsning

Annons