Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Konsumentråd måste finnas

Sedan 2008 finns avtal med Hudiksvall om konsumentvägledning. Men under våren har det inte fungerat och nu ska avtalet sägas upp och frågan ses över.

Annons

– Vi har haft en konsumentvägledare på plats i Bergsjö en dag i veckan, men eftersom personen som har tjänsten gått ner i arbetstid, har det inte funnits någon person på plats fysiskt i kommunhuset, säger Mona Franzén Lundin, tillförordnad kommunchef.

För 2014 är avtalet budgeterat till 122 000 kronor, och Mona Franzén Lundin poängterar att kommuninvånarna fortfarande har tillgång till den telefonrådgivning som Konsument Hälsingland erbjuder.

– Det var inte heller mer än tre faktiska besök inbokade under fjolåret, men visst är det så att om vi har ett avtal så ska det följas. Det är därför vi säger upp avtalet och ser över hur vi ska ha det i framtiden. Vi ska ta fram en kravspec: Vad är det kommuninvånarna förväntar sig att få för hjälp? Och hur ska vi kunna erbjuda det? Vi måste ju använda skattemedlen på bästa sätt.

Främst tror Mona Franzén Lundin på en lösning där konsumentvägledning arbetas in i den medborgarservice som Nordanstigs kommun nu arbetar med.

– Det här är en mycket viktig funktion som medborgare verkligen kan behöva, inte minst i samband med telefonförsäljning, så det är klart tjänsten ska finnas kvar på något sätt, lovar Mona Franzén Lundin, som också vill se en tydligare information till medborgarna om vad man kan få hjälp med.

– Vi har väl inte varit så bra på att marknadsföra att vi erbjuder konsumentvägledning. En tanke är att ha mer information exempelvis till äldre, invandrare och ungdomar i samband med olika temadagar.