Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Konkurs efter alla varsel

Att kunderna blev försiktiga efter alla varsel kan vara en orsak till att butiken i köpcentret Guldsmeden gick i konkurs.

Annons

För två veckor sedan möttes kunderna till Audio video-butiken av en låst dörr och en skylt om konkurs. Utförsäljningen har nu pågått en tid och hyllorna gapar ordentligt tomma.

– Det är tacksamt att konkursutförsäljningen gått bra, tycker den tidigare ägaren Calle Högström.

Det som inte går att sälja kommer sedan att hamna hos någon hjälporganisation. Det ser konkursförvaltaren, som nu har ansvaret för bolaget, till.

Calle Högström säger att en orsak till konkursen är uppsägningarna vid Hiab och Ericsson.

– Hela hösten har det varit en trög försäljning, vilket vi relaterar till Hiab och Ericsson. Folk blir osäkra om de har jobben kvar. Grannbutikerna upplever samma sak, förklarar han.

Osäkerheten leder främst till att folk drar ner på kapitalvaror. Man behåller tv:n ett år till, väntar med en ny kamera och blir rädd för att köpa på kredit. Försäljningen under februari, som normalt är en dålig månad, har varit sämre än tidigare. Calle Högström märker att det har varit färre besökare i köpcentret.

– Krediförsäljningen har halverats. Just att handla på kredit har man undvikit. Det har vi sett tydliga tecken på.

Toni Björklund vid organisationen Hudik City konstaterar att besökssiffrorna gått ner något i Guldsmeden efter uppsägningarna, men anser att det är marginellt.

– Ofta är det kapitalvaror som får ta stryk. Det har slagit ganska ojämnt över vilka branscher man är i. Några klädbutiker har också haft det lugnt. Det är känsligt så fort det kommer sådana här besked, men det brukar släppa efter ett tag.

Expert-konkursen, kedjan dit butiken tidigare var knuten, har också påverkat händelserna. Enligt Experts bokföring har butiken en skuld på 350 000 kronor, men Calle Högström säger att de betalat in summan och kan bevisa det. Konkursförvaltaren håller ändå inne pengarna, vilket spätt på svårigheterna för butiksägaren.

– Det känns naturligtvis orättvist.

Calle Högström har varit i branschen sedan 1979 och berättar att det varit en väldigt rolig resa. Vad han nu ska göra är osäkert.

– Det har varit otroliga saker som hänt. Bara kamerorna, när digitalkameran kom, och mobiltelefonerna som blev smartphones. Visst är det med vemod man lämnar det här. Samtidigt bär jag på väldigt mycket kunskaper om branschen och det skulle vara synd om man inte får användning för det.