Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Kommunens svar: "De får ju behålla 80 procent"

Arbrå HK och Bollnäs Hertsjö IBF är besvikna över kommunens avgifter för reklam på sina anläggningar.

Men teknik- och fritidsnämndens ordförande Kent Hedberg ser inga problem med nuvarande regler.

– Det hade varit värre om vi sagt nej till reklam på våra sporthallar, säger Hedberg.

Annons

Under de år som sjukvårdspartiets Kent Hedberg varit ordförande i teknik- och fritidsnämnden har frågan om de kommunala avgifterna för reklam aldrig kommit upp.

– Jag tycker att det är ett rätt bra upplägg, de får hyra in sig hos oss och de får behålla 80 procent och det är väl bra. Det är kommunens mark och våra byggnader som utnyttjas, säger Hedberg.

Ni framstår inte som giriga då ni kräver extra avgifter av kommunens föreningar förutom det som de betalar i hallhyror?

– Jag tycker inte vi framstår som giriga, vi tar 20 procent och de får behålla 80 procent av sina intäkter. Det har varit så här en herrans massa år och ingen har klagat tidigare, det är ingen som tagit upp det de tre år jag varit ordförande i nämnden.

Men om det är så att man vill få till en ändring så finns så klart chansen.

– Vi fattar beslut om sånt här i juni, det som det inte föreslås ändringar på låter vi vara. Vill man som förening få en ändring är det bra att ta upp det med oss.

Nuvarande regler för reklam på kommunala anläggningar har funnits sedan 1997. I bestämmelserna står det att förening med huvudsaklig verksamhet på kommunal anläggning kan efter överenskommelse få sälja reklam. Reklamen ska följa respektive specialförbunds riktlinjer. 20 procent av intäkterna ska tillfalla förvaltningen.

– Det är enkelt med reklamen på våra anläggningar, det finns beslut från politiska nämnder om hur det ska fungera när föreningar vill sätta upp reklam på sina anläggningar, säger fritidschefen Hansa Näsman.

Är det verkligen lika för alla föreningar?

– Det regleras i avtalen. BIS har ju exempelvis på väggen och sargen och på isen och det får de betala för. De har 40 reklamplatser de får använda enligt avtalet. Bollnäs GIF Bandy betalar 120 000 kronor för att ha reklam, de har sina 20 procent inskrivna i avtalen, säger Hansa Näsman.

Arbrå HK nämner hög sommarhyra i sporthallen som ett problem, varför höjs avgiften på sommaren?

– Då är det självkostnadspriset som gäller, övriga tider är det subventionerat. Grunden för oss är att följa politiska beslut och behandla alla föreningar lika. Vill föreningslivet påverka måste det dras den politiska vägen, säger Hansa Näsman.

Kent Hedberg, sjukvårdspartiet, är ordförande i teknik- och fritidsnämnden på Bollnäs kommun.