Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Kommunen ansvarig för tygolyckan på Balder

Omvårdnadsförvaltningen har ett fortsatt stort förtroende för Balder, som fick mycket goda betyg i brukarundersökningen som gjordes 2011.

– Men vi vill inte på något sätt bagatellisera det som hände. Som vårdgivare har vi ansvaret och sådana här saker får inte hända, säger Else-Marie Nilsson, chef för omvårdnadsförvaltningen.

Annons

Balder är ett korttidsboende för barn och vuxna med olika funktionshinder.

Tanken med Balder är att föräldrar och anhöriga ska kunna släppa ansvaret ett tag, få vila sig och kanske göra något annat.

Då måste det finnas en tillit. Men ibland brister det.

Som när Ulrika Krantz son Johan stoppade i sig tyg när han var på Balder. Det gick bra. Johan hade tur och tyget kom ut den naturliga vägen. Men det kunde lika gärna ha fastnat i magen.

– Vi vill inte på något sätt bagatellisera det som hände. Som vårdgivare har vi ansvaret och sådana här saker får inte hända, säger Else-Marie Nilsson.

Just nu pågår en Lex Sarah-utredning av Balder. Den ska vara klar inom en månad och presenteras för omvårdnadsnämnden, som avgör om ärendet är så pass allvarligt att det ska gå vidare till Socialstyrelsen.

– Vi har pratat igenom det som har hänt med Johans mamma och kommit överens om hur tillsynen kring Johan ska fungera i fortsättningen, säger Joakim Högman.

Av sekretesskäl avböjer omvårdnadsförvaltningen att gå djupare in på den kritik som Balder fick av en missnöjd förälder.

– Vi kan inte säga något mer än att vi blev anmälda eftersom vi inte kunde verkställa beslutet om korttidsvistelse på ett bra sätt. Socialstyrelsen konstaterade att det fanns problem, men att vi och nämnden försökte hitta en lösning i samarbete med föräldrarna, och Socialstyrelsen nöjde sig med det, säger Else-Marie Nilsson.

Hon understryker att samtalen med föräldrarna fortsätter och att samtliga föräldrar var nöjda eller mycket nöjda med Balder, som även fick högsta betyg när det gäller trivsel och personalens bemötande, enligt den brukarundersökning som gjordes våren 2011.