Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Kommunala beslut måste följas upp

Rätten till heltidsarbete för kommunanställda är ett exempel på hur kommunen brister i ärendehantering. Det visar en granskning som kommunrevisionen har beställt.

Annons

Ljusdals kommuns lekmannarevisorer har gett konsultföretaget Pwc i uppdrag att granska hur kommunala beslut verkställs.

En sammanfattande bedömning efter granskningen är att det finns brister i kommunstyrelsens ansvar att säkerställa så att besluten verkställs på sådant sätt som det var meningen när de klubbades igenom.

Skriftliga rutiner för ärendehanteringen bör tas fram och fastställas, anser revisionen. Det handlar om ärendehantering och beslutsprocess som helhet och att det måste till återrapportering och uppföljning.

S-motionen om rätten till heltid för kommunanställda framhålls av Pwc som ett exempel på brister.

Motionen är besvarad men beslutet var vid granskningstillfället inte verkställt. Verkställigheten har tagit för lång tid, anser Pwc som också hävdar att beslutet är otydligt formulerat eftersom det förutsätter en utredning i frågan. Vidare saknas tydligt uppdrag och tidsangivelse.

I granskningen framhålls också att ärendehanteringen tar för lång tid.

Pwc har gjort sju stickprov från kommunfullmäktige och kommunstyrelsen.

Fem av de sju besluten är vid granskningstillfället verkställda eller besvarade. Dock har fyra av dessa dragits med förseningar varav i tre fall har det dröjt över två år mellan beslut och verkställighet.

Ett beslut är verkställt i enlighet med uppdraget och inom rimlig tid, ett annat är inte verkställt och återkopplat enligt kommunstyrelsens beslut.

– Vi arbetar aktivt för att utveckla det som efterfrågas i rapporten och har bland annat infört balansrapport. Det finns visserligen mer att göra, men vi är väl medvetna om problemet, säger kommunchefen Claes Rydberg.