Annons
Vidare till helahalsingland.se
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

KOMMENTAR: Matbranschen är inte ute för att lura konsumenterna med fläskytterfilé

Att tro, som Christina Bodén gör i sin krönika, att man väljer ett namn för att lura konsumenten är ju helt befängt. Att just detaljen fläskytterfilé dök upp på marknaden är lika naturligt som flintastek. Det handlar både om trender och om vad kunden vill ha, skriver Olle Gill.

Eftersom jag varit i just kött- och charkbranschen sedan 80-talet, så finner jag mig lite tvingad att bemöta Christina Bodéns kritik och ifrågasättande om just köttdetaljen "fläskytterfilé" i krönikan Vem kom på namnet fläskytterfilé?.

Köttbranschen i Sverige har brottats genom tiderna med att alltid tillhandahålla köttkonsumenterna med detaljer som tilltalar, unikt för traditionen, årstiden, efterfrågan, mattrender, tillfälliga nyhetsjippon och inte minst lågt pris mm.

Jag vill börja att tala om vad ordet filé står för; benfritt stycke kött eller fisk. Alltså inte en unik detalj som man normalt tänker; fläskfilé och oxfilé, vilka sitter invändigt intill ryggraden mot bäckenbenet. Av franskan filet – ländryggstycke.

Att just detaljen fläskytterfilé dök upp på marknaden är lika naturligt som "flintastek". Alltså de som hanterar kött från köttstyckningsbolag, butiker med köttförsäljning har ju för avsikt att sälja 100 % av ursprungsdetaljerna. Men eftersom vi ändrar våra matvanor utifrån, som sagt trender med mera så blir efterfrågan på vissa detaljer fallande. Vad gör man då?

Sommartid lagras stora mängder skinkor för att inför hösten och julen bli julskinkor. För att avsätta stora mängder av detta lager, kom man på att göra Flintastek, till grillen. Parallellt för några år sedan sviktade efterfrågan på kotletter, med eller utan ben. Då man inte hängmörar gris på grund av flertalet faktorer (lättnad, förkortad hållbarhet, mm) men ville tillhandahålla en mör och god produkt tog man fram, just mörad fläskytterfilé. Inte för att lura konsumenter, utan för att tillhandahålla en produkt som var god, mör och lättlagad.

Eftersom man, som sagt, inte kan hängmöra gris, så kom man på en metod att åstadkomma en mörningseffekt: Genom att injicera en svag saltlösning och en svag smaksättning, vilket får köttfibrer att möras, och därmed blir köttet mörare. Därmed också kan varans bäst före datum förlängas något. Det blir alltså mindre svinn.

Att tro, som Christina, att man väljer ett namn för att lura konsumenten är ju helt befängt. Då detaljen filé som sagt är ett benfritt stycke kött. Att varan blivit uppskattad på grund av sin mörhet och lättlagade konsistens, samt relativt låga pris mot den fläskfilé som Christina jämför med.

Kom ihåg att branschens vilja inte är att lura konsumenter, utan att få nöjda konsumenter. Samt naturligtvis, bli av med alla detaljer för att erhålla lönsamheten.

Jag vill härmed att du Christina, retar upp dig mer på all köttimport med massor av antibiotikabehandlat kött, långa transporter över våra kontinenter och hav, utslagningen av vårt svenska jordbruk mm.

Vänligen

Olle Gill

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel