Annons
Vidare till helahalsingland.se
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Kommentar: Kyss tunnlar adjö

En järnvägstunnel under Hudiksvall! En kanonidé, absolut!

Men så här ligger det till…

Det finns alldeles för många frågetecken kring ett tunnelbygge. Därför ryggar Trafikverket tillbaka inför ett sådant stort projekt.

Allt går givetvis att bygga - det är bara en kostnadsfråga.

Läs även: Så försvann tunnelförslag

En tunnel för dubbelspår är i sig svindyrt. När tunneln dessutom riskerar att bli ännu dyrare än tänkt, blir det knappt lönt att ens tänka tanken.

För det går inte till hundra procent att veta hur dyr tunneln faktiskt blir i slutändan, med mer än att man börjar gräva och borra och se vad man stöter på för svårigheter under byggtiden.

Rasrisken är ett stort osäkerhetsmoment som inte får Trafikverket att jubla, och det blir särskilt problematiskt i tunnelförslag nära kyrkan.

Självklart går det att bygga. Det är inte där skon klämmer.

Det är bra mycket billigare och bra mycket enklare att dra ett nytt dubbelspår väster om Hudiksvall. Ett västligt spår passar dessutom som hand i handsken sett till Ostkustbanan som helhet.

Ett delat dubbelspår då, alltså två enkelspår förbi respektive genom Hudiksvall? Nej, det riskerar att bli en framtida flaskhals, anser Trafikverket.

Jamen, dubbelspår utanför stan och behåll enkelspåret? Samma sak där - en potentiell flaskhals.

Men vänta nu…, dubbelspår utanför stan eller i en tunnel och samtidigt ett dubbelspår förbi stationen, smart eller hur? Förvisso, men det innebär samtidigt att man i praktiken bygger två dubbelspår längs samma sträcka och för Trafikverket smakar det ologiskt och fördyrande illa.

För att inte tala om hur mycket dyrare det skulle bli att lägga ett av dubbelspåren i tunnel.

Läs även: Så tycker Hudikborna om dubbelspår genom stan

Så här står vi. Ingen tunnel, inget delat spår och från början inget dubbelspår genom stan heller.

För ett dubbelspår längs dagens järnväg försvann i förstudien med iskall hand långt innan tunnelprinciperna avfördes ur projektet.

Då fanns det bara två västliga alternativ kvar att bolla med. Kommunen började då argumentera för ett centralt stationsläge och fick Trafikverket att trots allt ta med dubbelspår genom stan i den fortsatta processen.

Senare försvann det allra västligaste alternativet ur planerna.

Det är mycket möjligt att alla som anser en tunnel vara det allra bästa för Hudiksvall har rätt. Och det är lika möjligt att alla som anser att det centrala stationsläget väger mycket tyngre än barriäreffekter och olägenheten med godståg genom stan också har rätt.

Nu är det bra frestande att ge ett stalltips och säga att Hudiksvall kommer att slippa spår genom stan och en ny station kommer att byggas vid Furulund. Det är billigast och enklast.

Men då skulle jag få äta upp min hatt.

Kyss allt vad tunnlar heter adjö.

Det enda som kan stoppa dubbelspår i stan är att det blir på tok för dyrt eller att några svårsmälta problem med miljö eller säkerhet skulle dyka upp.

Eller att kommunen helt oväntat skulle tvärnita. Och dessutom vara beredd att hosta upp cirka 300 miljoner kronor.

Diskutera lokala politiska nyheter på Facebook i gruppen Politik i Hudiksvall. Sök upp gruppen eller klicka här !