Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Klipp inte länets pulsåder

X-trafiks länståg tuffar fram varje morgon och kväll. Mellan Gävle och Ljusdal, mellan Hudiksvall och Gävle. Som två livsviktiga pulsådrar kors och tvärs forslas människor till och från sina arbeten och studier

Annons

. I de flesta väder hålls tidtabellen utan några större missöden.

Tågvärdarna känner igen sina pendlare. Startar varje morgon med glada tillrop och tjänstvillig service där ingen fråga är för konstig, där anslutande tåg och tidtabeller alltid går att hitta information om.

Så rör inte våra X-tåg! Det är inget alternativ för en pendlare att åka buss. Förutom att det i första hand är ett kommunikationsmedel, så sitter de flesta uppkopplade och arbetar på tågen. All tid är värdefull. Många väljer att jobba den där första timmen, andra kanske helt enkelt sover för att orka med dagens vedermödor.

Det ser ut som om vi måste göra gemensam sak med region Gävleborg som nu protesterar hos Trafikverket mot deras plan att ersätta X-tåg med buss för att ge plats för fler godståg.

Trafikverket har i en kapacitetsutredning som sträcker sig fram till 2050 kommit fram till att persontrafiken på framför allt Ostkustbanan bör minskas så att godstransporterna kan öka. En utredning som tar sikte med en horisont 35 år framåt, skulle kunna vara aningen mer långsiktig.

Det är klart att de största godstransporterna ska göras på järnväg, men inte på bekostnad av persontrafiken. Det finns bara en lösning och det är att bygga dubbelspår och fler mötesplatser. Satsa och bygg ut järnvägen. En oerhört viktig lobbyverksamhet måste sättas igång.

I ett längre perspektiv är det helt livsavgörande för länet, med en fungerande infrastruktur.

För miljön men också för länsbornas plånböcker; bensinpriset nya rekordhöjder uppmanar inte direkt till ökad bil och busstrafik.

Mer läsning

Annons