Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

"Klart att det blir en större arbetsbelastning"

Åsa Larsson arbetar på fritids vid Stentägtsskolan. Hon trivs med sitt arbete, men har märkt av de större barngrupperna.

Annons

Det är en solig eftermiddag på Stentägtsskolan. Barnen har slutat för dagen och leker på skolgården, under uppsikt av Åsa och hennes kollegor.

Här går sammanlagt 145 fritidsbarn på tre olika avdelningar. Fritidshemmet låg tidigare i en fristående byggnad, där textilslöjden numera huserar. I stället är det elevernas vanliga klassrum som förvandlas till fritidshem när skolan är slut.

– Vi tycker att vi har det bra, men jag tror att det beror mycket på arbetssättet. Vi har en verksamhet med gruppering och struktur för att det ska fungera. Och så är vi ett inarbetat gäng, som jobbat här länge. Det är väl en styrka, säger Åsa Larsson.

Hon arbetar i förskoleklassen, och på eftermiddagarna på fritidsavdelningen Rönnen. Där ansvarar fyra fritidsledare för 55 inskrivna barn.

– Men de är ju sällan här samtidigt allihop. I verkligheten varierar det lite. Men det är klart att det blir en större arbetsbelastning om antalet barn ökar. Det blir mer att hålla reda på, säger Åsa Larsson.

Är det för lite personal i förhållande till elevantalet?

– Det är väl aldrig fel att vara fler, men det är inte så att vi går här och lider, säger Åsa Larsson.