Annons
Vidare till helahalsingland.se
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

KJ-buss riskerar att förlora sin skolskjutstrafik i hemkommunen efter senaste upphandlingen

KJ-buss i Alfta riskerar nu att förlora sin skolskjutstrafik i hemkommunen. Hoppet finns dock att Förvaltningsrätten i Falun kommer fram till att Inköp Gävleborgs upphandling Skolskjuts Gävleborg ska göras om.

Det är bussbolaget Diligensen i Hälsingland som via sin advokat har lämnat in en begäran om överprövning av upphandlingen.

Upphandlingen omfattar skolskjutsar och övriga elevrelaterade resor i förutom Ovanåker kommunerna Bollnäs, Hudiksvall, Ljusdal, Nordanstig, Söderhamn, Gävle, Sandviken, Ockelbo och Hofors.

Läs mer: Skarp kritik mot upphandlingen av skolskjutsar

Diligensens ombud hävdar att Inköp Gävleborg har brutit mot Lagen om offentlig upphandling genom att tillämpa en för lång avtalstid. Den långa avtalstiden kan komma att begränsa konkurrensen på ett otillbörligt sätt, heter det vidare.

Inköp Gävleborg har fått möjlighet att svara på denna begäran, som man tillbakavisar och nu väntar Förvaltningsrätten på ett eventuellt yttrande från Diligensen. Finner handläggaren att det då kommer fram något nytt i målet får Inköp Gävleborg ytterligare möjlighet att svara innan det kommer en dom.

För KJ-Buss ägare Kent Johansson skulle det bli ett hårt slag att förlora grundskolans skolskjutsar under en femårsperiod med start läsåret 2016/2017 och med möjlighet till förlängning.

– Tyvärr skulle jag bli tvungen att skicka hem fem personer som har jobbat för mig nu efter skolslutet i juni. Det är tyngst. Jag behöver också säga upp fyra bussar, säger Kent Johansson.

Läs mer: Bertils bussresor blev KJ-buss AB

Skolskjutsarna står för halva omsättningen för KJ-Buss. Kent Johansson har svårt att se hur man skulle kunna ersätta detta tapp just nu. Han menar också att kommunen förlorar skattepengar som går till en annan kommun, när hans bolag förlorar skolskjutsarna.

Det är Inköp Gävleborg som för bland annat Ovanåkers kommuns räkning har skött upphandlingen.

– Våra utvärderingsgrunder bygger på priset och miljöklassen på bussarna. I det här fallet var det lägst pris som fick fälla avgörandet, eftersom de tre anbudsgivarna har angett samma miljöklass, säger Jonas Bäckström vid Inköp Gävleborg.

Totalt kom det in tre anbud för Ovanåker. Sambus lade ett bud på 4,7 miljoner per läsår, KJ-buss hade ett anbud på 5,2 miljoner och Hällbo busstrafik på 5,3 miljoner.

– I årets budget finns 5 010 000 kronor anslagna för skolskjutstrafiken. Anbuden gäller för skolskjutstrafik under de 178 skoldagarna som man räknar på ett läsår, säger skolskjutssamordnare Eric Berg vid Ovanåkers kommun.

250 barn och ungdomar beräknas i dag åka skolskjuts i Ovanåkers kommun.

När det gäller miljöklass på bussarna tittar man på utsläppen från fordonen. Enkelt uttryckt kan man säga att ju nyare buss, ju bättre uppfylls kraven.

– Utsläppskraven har skärpts och det har tillkommit nya miljöklasser, säger Jonas Bäckström vid Inköp Gävleborg.

Läs mer: KJ-buss nominerad till Årets företagare Ovanåker